’Christopher Bailey wordt Louis XIV in modieuze trenchcoat’
Christopher Bailey Foto: AFP

Christopher Bailey mag in 2014 twee titels op zijn visitekaartjes laten drukken. Wanneer huidig ceo Angela Ahrendts het Britse modelabel Burberry inruilt voor Apple, zal Bailey zowel optreden als ontwerper en ceo.

Ahrendts werkt al tien jaar bij Burberry, sinds 2006 als ceo, en had een belangrijke inbreng voor het huidig succes van het Britse modelabel. Al heeft ze er alle vertrouwen in dat haar opvolger Christopher Bailey het evengoed zal doen wanneer hij volgende lente haar plaats inneemt.

‘Burberry is in briljante vorm. Ik ben er zeker van dat Christopher, als een van de grootste visionairs van zijn generatie, die lijn zal voortzetten en Burberry naar nieuwe hoogtes kan leiden’, aldus Ahrendts.

Ze vormde zeven jaar lang een topduo met de Britse modeontwerper, maar laat nu zowel de zakelijke als de creatieve kant aan hem over. En daar worden vraagtekens bij geplaatst, want Bailey is de eerste die de rol van ceo en hoofdontwerper combineert bij een modehuis dat niet van hem is.

‘Door zulke absolute controle te verwerven over het label, lijkt Bailey op weg om Louis XIV in een modieuze trenchcoat te worden’, schrijft The Guardian, terwijl The Telegraph denkt te weten dat Bailey enkel werd aangeduid als ceo omdat hij van plan was het label te verlaten. Die geruchten worden evenwel ontkend door Burberry.

De 42-jarige Bailey, ooit bij Gucci de rechterhand van Tom Ford, is sinds 2001 aan de slag bij het Britse modelabel en zette het oubollige ruitjespatroon en de klassieke trenchcoat opnieuw op de kaart. In 2009 verhuisde Burberry zijn tweejaarlijkse catwalkshows van Milaan naar Londen en groeide uit tot een van de succesvolste modelabels.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig