Waarom chocolade goed is voor je huid
Foto: SS
Chocolade taboe? Mooi niet. Dermatologe Stefanie Williams, een van Groot Brittanniës bekendste cosmetische artsen, claimt nu dat chocolade je huid strak en jong houdt, terwijl rijst en linzen eigenlijk lelijkmakers zijn. In haar boek 'Future Proof your Skin', geeft ze tips om de jeugdigheid van je huid veilig te stellen.

Deze tien voedingsmiddelen eet je volgens de dermatologe liever wel of net niet:

1. Weg met suikers en honing
Suikers versnellen het verouderingsproces van de huid, omdat ze de aanmaak van insuline – een verouderend hormoon – stimuleren. Bovendien reageren suikers (zoals glucose, maar ook fructose uit fruit) met het collageen in je huid. Opnieuw met huidveroudering tot gevolg. Stefanie Williams waarschuwt: 'Vervang suikers niet door natuurlijke zoetstoffen zoals honing, want die hebben hetzelfde huidverouderende effect. Eet ook niet te veel zoet fruit en pas op met sapjes.'


2. Kunstmatige zoetstoffen
Zoetstoffen zonder calorieën laten je brein geloven dat je suiker eet. Gevolg? Je lichaam gaat tóch insuline aanmaken, zelfs wanneer dat niet nodig is. En dat resulteert dan weer in vroegtijdige rimpeltjes.


3. Van bruine rijst krijg je rimpels
Dat volkorenproducten beter zijn voor de lijn dan hun 'witte varianten', staat ondertussen als een paal boven water. Maar zijn ze even gezond voor je huid? Williams raadt aan om bruine rijst, pasta en brood zo veel mogelijk van je menu te schrappen: 'Zetmelen, de koolhydraten in granen, zijn eigenlijk gewoon lange slierten suikermoleculen die door ons lichaam worden afgebroken en gebruikt als brandstof. Zetmelen worden trager afgebroken dan suikers, maar hebben wel hetzelfde verouderende effect op je huid.' Williams vervangt rijst door geraspte bloemkool die ze kort in olijfolie bakt.


4. Liever geen linzen
Ook de gezonde reputatie van linzen krijgt een deuk: linzen zitten boordevol koolhydraten en bevatten bovendien natuurlijke toxines. Linzen, bonen en erwtjes zijn niet ongezond, maar wie ze vervangt door slimmere alternatieven – groenten of zoete aardappelen – geniet volgens de arts langer van een jonge huid.


5. Chocolade
Helaas betreft het hier niet de chocoladereep uit de snackmachine, maar toch: kwalitatieve chocolade met ongezoete cacao is rijk aan de antioxidant 'flavanol'. Mooi meegenomen: flavanol beschermt je huid tegen schadelijke uv-stralen.


6. Antioxidanten
Op je mooie-huid-menu: groenten in alle kleuren van de regenboog. Volgens dokter Williams zijn donkergroene groenten – denk: broccoli en boerenkool – het best voor je huid. Zetmeelrijke knolgewassen zoals pastinaak en rapen vermijd je liever omdat ze je bloedsuiker sneller doen stijgen dan een lepeltje suiker.


7. Eet meer vetten
Het mag duidelijk zijn: vooral suikers zijn boosdoeners voor je huid. (On)verzadigde vetzuren kunnen volgens dokter Williams niet zo veel kwaad. Integendeel, zegt ze: 'studies wijzen uit dat vetten onze huid elastischer maken en rimpeltjes tegengaan'. Williams is vooral voorstander van kokosvet.


8. Drink wijn of tequila
Zin in een glas? Kies je aperitief of afzakkertje dan verstandig. Dokter Williams raadt een droge, rode wijn aan, omdat die weinig suiker bevat en bovendien rijk is aan resveratrol – een 'mirakelingrediënt' dat ook in antirimpelcrèmes wordt gebruikt. Ook tequila, gemengd met wat water en limoensap, kan voor de dermatoloog door de beugel, omdat zo'n cocktail weinig suikers bevat.


9. Melk, niet goed voor elk?
Melk verhoogt je insulineniveau fors, ook al bevat het niet echt veel suikers. Williams raadt daarom aan om koemelk te vervangen door kokosmelk of ongezoete amandelmelk. Gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt en kaas kunnen wel. En die hoeven niet light te zijn. De dokter pleit voor volle zuivelproducten – net omdat je huid strakker blijft door de vetzuren.


10. Bosbessen als ontbijt
Een tip van de dermatoloog: zin in een zoeter ontbijt? Voeg dan een handvol bosbessen toe aan je omelet. Ze bevatten weinig suiker, maar véél antioxidanten.