Waar is de tabaksindustrie zo bang van?
Foto: Dries Luyten

1,5 miljoen euro. Dat is het bedrag dat tabaksfabrikant Philip Morris al besteed heeft aan een lobbycampagne om een nieuwe Europese tabaksrichtlijn af te zwakken. Maar wat is er dan zo bedreigend aan die nieuwe richtlijn, waarover dinsdag gestemd wordt?

• Groot struikelblok voor de tabaksfabrikanten vormen de waarschuwingen op de tabaksproducten. Met de nieuwe richtlijn zou 75 procent van de voor- en achterkant van die verpakkingen met waarschuwingen bedrukt moeten worden. In het voorstel wordt zelfs gewag gemaakt van een verbod op merknamen, maar zo ver zal het naar alle waarschijnlijkheid niet komen.

• Andere doorn in het oog van de tabaksindustrie is het verbod op het gebruik van aroma’s in tabak. Iedereen kent de mentholsigaretten met muntsmaak, maar wat veel mensen niet weten is dat de fabrikanten ook vaak chocolade en vruchtenaroma’s gebruiken om de vieze smaak van tabak te verdoezelen.

• Ook het verbod op de verkoop van de zogeheten ‘slims’ is een belangrijk maatregel in de nieuwe richtlijn. Die dunne sigaretten, die vooral populair zijn bij vrouwelijke rokers, geven volgens Europa het valse idee minder schadelijk te zijn.

• Elektronische sigaretten zouden ten slotte enkel nog verkocht mogen worden, als ze eerst als geneesmiddel goedgekeurd worden. De e-sigaretten winnen aan populariteit als minder schadelijke vervanger voor de sigaret. Tegenstanders wijzen echter op het gevaar van het vervangproduct, dat ook nicotine bevat.

Morgen nog geen beslissing

Ook de voorstanders van de nieuwe richtlijn hebben overigens gelobbyd. Zo verstuurde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een brief aan alle europarlementsleden om voor te stemmen.

Een definitieve beslissing hoeven we dinsdag overigens niet te verwachten. Na de stemming moeten de verschillende Europese Gezondheidsministers hun fiat nog geven over de richtlijn.