Crisis doet Nederlandse sterrenrestaurants menu aanpassen
Foto: ss

Het aantal sterrenrestaurants in Nederland steeg op tien jaar tijd van 64 naar 101. Meer keuze voor de gasten én crisistijden nopen die restaurants tot verrassende keuzes om gasten te lokken, zo schrijft de Nederlandse krant Algemeen Dagblad

Hoewel de omzet van de hele restaurantwereld nog steeds stijgt volgens een recent rapport van de Rabobank, slaat ook daar de crisis toe. ‘Het is van groot belang om als restaurateur in te spelen op het veranderende koopgedrag van de consument,’ staat in het rapport. ‘De huidige consument heeft behoefte aan gezonde voeding voor betaalbare prijzen.’

De afgelopen jaren moest het allemaal luxueuzer, met een navenante prijsstijging, maar dat en de toename van het aantal sterrenrestaurants (van 64 naar 101 op tien jaar tijd) zorgt ervoor dat heel wat tafeltjes avond na avond leeg blijven. De Nederlandse sterrenrestaurants gooien het daarom over een andere boeg en willen toegankelijker en betaalbaarder zijn, zonder toegevingen te doen inzake de kwaliteit.

‘Geen zeven verschillende gerechten en tien soorten water’

Toine Hermsen van het gelijknamige sterrenrestaurant in Maastricht doet dat door zijn kaart te beperken. ‘De gasten willen lekker eten zonder veel poeha en tralala. Niet meer met zeven verschillende gerechten en tien soorten water. Het is als koken voor je beste vrienden thuis. Je geeft ze wat ze lekker vinden, zonder allemaal extra dingen. Lekker koken is de kunst van de eenvoud en het weglaten’, klinkt het in het Algemeen Dagblad.

Zijn collega Hans Van Wolde van het Maastrichtse tweesterrenrestaurant Beluga wil een andere generatie aanspreken met een aangepaste formule. Volgens hem zit deze generatie niet te wachten op een stortvloed aan amuses waar ze anderhalf uur zoet mee zijn, en willen ze daar al helemaal niet meer zoveel voor betalen. Een kleinere kaart, minder poeha en op het einde van een rit een lagere rekening: ‘voor 150 euro kun je hier straks prima met zijn tweeën eten, inclusief wijn.’