Patrick Snijers en corijder Johan Gitsels (Porsche 997 GT3) hebben zaterdag in Sankt Vith de East Belgian Rally gewonnen, dat is de zevende en tevens voorlaatste manche van het seizoen in het BK rally.

Snijers reed van start tot finish aan de leiding en had aan de finish een voorsprong van 17.9 op de Nederlander Hermen Kobus (Ford Fiesta S2000). Chris Van Woensel (Subaru Impreza WRC) eindigde op de derde plaats.

Bij afwezigheid van Belgisch kampioen Freddy Loix werd een open strijd aangekondigd met drie favorieten. Eén daarvan was Kris Princen (Subaru Impreza WRC S9). De Limburger kreeg in de eerste rit technische problemen en moest even later opgeven. Snijers reed de snelste tijd in de openingsrit en pakte meteen de leiding om die niet meer af te staan. Toch kreeg de Limburger de zege niet cadeau. De tegenstand was fel, maar ging in de fout. Een uitstapje van Kobus (Ford Fiesta S2000) in de eerste rit brak hem zuur op, want daar verloor hij 35 seconden en achteraf bekeken ook de wedstrijd.

Op het einde maakte Snijers het zichzelf nog moeilijk omdat hij iets te voorzichtig bleef, maar uiteindelijk won hij voor het eerst sinds de rally van de Condroz in 2011. Een zege met een zwart randje, omdat toen twee mensen het leven lieten en enkele toprijders uit de wedstrijd stapten. De laatste volwaardige zege van Snijers dateert van de Haspengouwrally in 2009.

Patrick Snijers: “Nog niet versleten”

‘Ik heb nog nooit zo hard gereden als vandaag. Hiermee heb ik bewezen dat ik nog niet versleten ben’, bekende Snijers na afloop.

‘Ik ben heel tevreden met deze zege en wil naast het BMA-team van Bernard Munster mijn sponsor Logi-technic bedanken. Eigenlijk hadden we geen budget om deze wedstrijd te rijden maar mijn corijder, de CEO van Logi-technic, had deze wedstrijd nog nooit gereden en wou hier absoluut starten. Zonder zijn inbreng had ik hier niet kunnen winnen’, aldus een tevreden Snijers.

‘De zege oogt misschien simpel maar dat was het allerminst. We hebben van start tot finish aan de leiding gereden, maar we hebben flink onze tenen moeten uitkuisen om voorop te blijven. Kobus en Sturbois gingen in de fout waardoor we wat ademruimte kregen. In de voorlaatste rit verloor ik bijna 20 seconden omdat ik het iets te voorzichtig aanpakte en wou controleren. Sinds de jaren tachtig ben ik actief in de rallysport, maar ik heb nooit eerder zo hard moeten rijden als vandaag. Dat we zo’n prestatie neerzetten met een wagen die nog maar aan zijn tweede wedstrijd toe is, is uitzonderlijk en laat het beste verhopen voor de toekomst. Ik hoop dat deze overwinning iets losmaakt waardoor we misschien toch nog in de Condroz kunnen rijden.’