Het gerecht in New York heeft voor het eerst bedrijven een boete gegeven omdat ze neprecensies op het internet hebben gezet. Negentien bedrijven moeten samen 260.000 euro betalen, schrijft The New York Times. Ze moeten ook hun malafide activiteiten stopzetten.

De onderzoekers deden zich voor als eigenaars van een yoghurtwinkel in New York die veel negatieve kritiek hadden gekregen en op zoek waren naar wat lovende commentaar op z’n site.

Verschillende ‘reputatie-managementbureaus’ gingen in op de vraag: via ‘leveranciers’ in Bangladesh en de Filipijnen konden ze voor 1 dollar per stuk aan de lopende band lovende recensie leveren.

‘Dit is erger dan misleidende reclame’, zegt Eric Schneidermann, de procureur-generaal van New York. ‘Als je naar een advertentie kijkt, weet je dat het om reclame gaat. Maar op sites als Google en Yelp denk je dat het om echte en welgemeende reacties van echte mensen gaat. Dat maakt dit soort commentaren nog meer misleidend.’

Werden ook beboet voor het plaatsen van valse commentaren op hun site: tandartsen, advocatenkantoren, een ziekenhuis waar echografieën worden gemaakt en een seksclub.