Het nieuwe voetbalstadion: een handleiding
Het Koning Boudewijnstadion komt niet in aanmerking voor het EK 2020 Foto: Imageglobe

Volgens de ene heeft het nieuwe voetbalstadion op de Heizel een piste, volgens de andere niet. Volgens de ene moet daar ook Nederlands gesproken worden, volgens de andere niet. Hoe zit het nu eigenlijk?

Wat ligt er op tafel?

De federale, Vlaamse en Brusselse regering stemden gisteren in met een intentieverklaring over de bouw van een nieuw stadion in Grimbergen, dat dienst moet doen voor het EK 2020. Die verklaring omvat vier afspraken:

  • De verschillende regeringen overeen dat er een haalbaarheidsstudie moet komen over een stadion mét piste.
  • Iedereen is het over eens dat private investeerders de bouw van het stadion volledig moeten betalen en dat de regeringen daar niet in tussen zullen komen.
  • Regeringsleiders Di Rupo, Peeters en Vervoort willen dat er een veiligheidsplan komt, waarin uitgezocht wordt welke bijstand de plaatselijke politie nodig heeft om de veiligheid te kunnen garanderen.
  • De regeringen moeten ten slotte ook tot een akkoord komen over de mobiliteit.

Waarom hebben we een nieuw voetbalstadion nodig?

Het Koning Boudewijnstadion kan geen dienst doen voor het EK in 2020, omdat het verouderd is en niet meer aan de normen van de UEFA voldoet. Ook de - wel gloednieuwe - Ghelamco Arena in Gent komt niet in aanmerking, omdat die met 20.000 plaatsen dan weer te klein is.

De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) moest zich ten laatste op vrijdag kandidaat stellen, om met Brussel speelstad te kunnen worden tijdens het Europees Kampioenschap van 2020. Het was daarom essentieel voor de voetbalbond om snel groen licht te krijgen over een akkoord tussen de verschillende regeringen. De KBVB diende gisteravond ook effectief de kandidatuur voor de hoofdstad in.

Waar komt dat nieuw stadion?

Het stadion,  dat 60.000 zitjes moet tellen, zou gebouwd worden in Grimbergen, op Vlaams grondgebied. Het komt op de plaats waar nu parking C van het oude Heizelstadion ligt. De parkeercapaciteit die dat stadion daardoor verliest, zal elders gecompenseerd moeten worden.

Wie gaat dat betalen?

In verschillende media worden de kosten voor het stadion, zonder piste en zonder dak, op 270 miljoen euro geschat, voor een uitschuifbaar dak zou daar nog 30 miljoen euro bij komen. Als de piste toch gewenst is, is een uitschuifbaar dak geen optie wegens onbetaalbaar, maar ook die piste zou extra kosten met zich meebrengen ‘Je spreekt al snel over 40 miljoen euro meer’, aldus Steven Martens, ceo van de voetbalbond.

De overheden zullen geen geld vrijmaken voor het stadion. Ook ceo Steven Martens maakte namens de voetbalbond al duidelijk niet te zullen betalen.

De voetbalbond kijkt naar voetbalclub Anderlecht om de kosten te dragen, aangezien die in het stadion ook een broodnodige nieuwe thuishaven zou vinden. ‘We willen in de eerste plaats afwachten hoe alles evolueert’, houdt Herman Van Holsbeeck, manager van de club, de boot voorlopig af. Het is echter zeker dat Anderlecht niet alleen kan opdraaien voor de bouw van het stadion.

Daar komen de privé-investeerders in het verhaal. Die zouden gelokt kunnen worden door de extrasportieve mogelijkheden van zo'n stadion (concertruimte, shoppingcentrum, kantoorruimte,...). Met het nieuw te bouwen winkelcentrum Neo in de buurt en met overschot aan kantoorruimte in de rest van Brussel, lijkt dat weinig lucratief.  

Welke taal zal er gesproken worden?

Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA) liet gisteravond in Terzake weten dat er volgens hem garanties moeten komen voor het gebruik van het Nederlands in het stadion. Dat was volgens hem ‘een belangrijke randvoorwaarde’. Muyters reageerde daarmee op de bezorgdheid van Vlaams Belang. Dat sprak de vrees uit dat de komst van de nieuwe voetbaltempel ‘met tweetalig statuut’ de ‘verbrusseling’ van het Vlaamse Grimbergen zal stimuleren.

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) reageerde daarop door te stellen dat het stadion privébezit zal zijn, en de taalwetgeving er dus niet van kracht is. ‘Het Nederlands zal er net als het Frans bijkomstig zijn; men zal er voornamelijk Engels praten.’

Wat vinden de buren? 

Enkele buurtbewoners zijn al in het verweer gekomen. Zij vrezen vooral verkeersproblemen.  Een nieuw stadion zal heel wat verkeer aantrekken en aangezien dat dan nog op de bestaande parking gebouwd wordt, zal het niet evident zijn alles in goede banen te leiden. Er is dan ook een actiecomité opgericht. Dat is echter apolitiek en richt zich vooral op de mobiliteit en spreekt zich niet uit over de zogenaamde 'verbrusseling'.