'Politici moeten voorzichtiger zijn met uitnodigingen bedrijven'
Foto: BELGA

Een groep jonge parlementsleden, onder wie Kristof Calvo (Groen) en Zuhal Demir (N-VA), trok afgelopen zomer op uitnodiging van een tabaksbedrijf naar Tomorrowland. Gazet Van Antwerpen vraagt zich af op de betrokken politici hiermee niet te ver gingen. Volgens Carl Devos moeten politici niet ingaan op zulke uitnodigingen.

Japan Tobacco International (JTI), een tabaksfabrikant met een vestiging in Grimbergen, trakteerde een aantal politici op een gratis Full Madness Comfort Pass voor Tomorrowland. Het ging onder meer om de parlementsleden Kristof Calvo (Groen), Zuhal Demir (N-VA), Kristof Waterschoot (CD&V) en Caroline Bastiaens (CD&V). Ook Eva Vanhengel (Open Vld) en Thomas Van Rompuy (CD&V, zoon van Herman) kregen een uitnodiging.

Kristof Calvo ziet het probleem niet. ‘Ik was daar op uitnodiging van een kennis die voor JTI werkt. Als iemand over tabak was begonnen, was ik desnoods te voet naar huis gegaan,’ aldus Calvo in de krant. ‘Als politicus krijg je constant uitnodigingen van bedrijven. Ik ga daar vaker niet dan wel op in. De vipafdelingen van voetbalstadions en festivals zitten vol politici, ondernemers en BV’s. En die zijn daar haast altijd op uitnodiging.’

Ook volgens Zuhal Demir gaat het om een normale vorm van netwerken. ‘Bedrijven zoeken daarin naar steeds creatievere manieren: uitnodigingen voor toneelvoorstellingen, voetballoges,. Men moet niet schijnheilig doen, elke politicus gaat daar op in. ‘

'Politici doen dat beter niet'

Volgens politicoloog Carl Devos moeten de politici in dit dossier niet aan de schandpaal worden genageld. 'Dit is onderdeel van een veel ruimer fenomeen. Er is niets uitzonderlijks gebeurd. Iedere dag gaan er in de Wetstraat lunches door tussen politici en bedrijven en beroepsverenigingen', aldus Devos in Hautekiet.

Toch waarschuwt Devos. 'Bedrijven nodigen die politici niet zomaar uit. We moeten daar niet flauw over doen. Maar politici hebben andere instrumenten om zich te informeren over bijvoorbeeld de tabakslobby. Als politici een netwerk binnen hun sector willen uitbouwen dan kan dat perfect zonder dat soort feestjes en optredens.'

'Dat PR-mensen politici contacteren is schering en inslag, maar dat politici op kosten van een bedrijf een speciale behandeling krijgen zoals in dit geval, is slecht voor de beeldvorming van politici. Men zou veel terughoudender en voorzichtiger moeten zijn bij het aanvaarden van dit soort uitnodigingen,' aldus nog Devos op Radio 1.

Wat vindt u? Mogen politici ingaan op zulke uitnodigingen? Reageer via de knop bovenaan dit artikel.