Apple blijft sterker merk dan Coca-Cola
Foto: REUTERS

Het Amerikaanse Apple heeft nog altijd de sterkste merknaam in de wereld, blijkt uit onderzoek door experts van de organisatie Eurobrand.

Ook dit jaar staat Apple bovenaan de ranglijst van sterkste en meest waardevolle merknamen, stelt Eurobrand in een rapport dat begin oktober op een marketingcongres in Wenen wordt besproken. De mondiale merkentop 2013 wordt – opnieuw – sterk gedomineerd door ICT- en internetbedrijven.

Apple zou op dit moment een merkwaarde van maar liefst 110 miljard euro vertegenwoordigen. Daarna volgt het frisdrankmerk Coca-Cola, van het gelijknamige bedrijf, goed voor een merkwaarde van 67 miljard euro. Op nummer drie volgt Google met een geschatte waarde van 55 miljard euro.

De ranglijst wordt grotendeels aangevoerd door Amerikaanse merken en bedrijven. In de top-tien komen onder meer ook nog Microsoft, McDonald’s en IBM voor. De sterkste merkenportefeuille van een Europees bedrijf is die van het Franse LVMH. De luxegroep staat voor een merkenwaarde van 39 miljard euro en haalt daarmee wereldwijd de twaalfde plaats.

De Europese nummer twee is Nestlé. Ook ons land komt in de lijst voor. De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev weet een marktwaarde te verzamelen van 28 miljard euro, zegt Eurobrand. Dat is goed voor de vierde plaats in Europa.

Telecomoperator China Mobile, goed voor 45 miljard euro, is de Aziatische nummer één op deze ranglijst en goed voor een plaats in de wereldwijde top-tien. Samsung en Toyota vervolledigen de Aziatische top-drie.

De grootste sprong voorwaarts in merkwaarde zou dit jaar geboekt zijn door de Duitse autoproducent Volkswagen en – minder verrassend – door het Amerikaanse Facebook.