De jaren tachtig liggen al een tijdje achter ons en de herinneringen aan de foute beenwarmers en epauletten beginnen langzaam te vervagen. Met een groots onlineproject wil Het Huis van Alijn onze gedachten aan het decennium springlevend houden, maar daarvoor hebben ze ook uw hulp nodig.

Het Gentse museum nodigt iedereen uit om samen met hen op zoek te gaan naar het geluid, de kleur en het uitzicht van de jaren tachtig. Het crowdsourcingsproject - met als titel Tijd voor 80 - rekent op de diverse social media om zoveel mogelijk materiaal bijeen te sprokkelen en zo als het ware een digitale expositie samen te stellen.

Het Huis van Alijn zette hiervoor een dashboard op poten, terug te vinden op de website www.tijdvoor80.be, dat op elk moment van de dag kan worden aangevuld door eender welke gebruiker. Foto’s, verhalen, objecten tot zelfs oude home movies belanden - vergezeld van de hashtag #tijdvoor80 - meteen online.

Op de website staat ook een blog waar museummedewerkers zelf gaan grasduinen in de geschiedenis en verschillende vondsten en gebeurtenissen van het decennium aankaarten, van de eerste smileys tot het verloop van de Gentse Feesten toen.

Op de Gentse Museumnacht - die plaatsvindt op donderdag 28 november 2013 - komt deze digitale expo ook even offline, in de vorm van een jaren 80-kamer in het Huis van Alijn, waar een groot aantal curiosa en verhalen een plaats zullen krijgen. Tot slot zal ook het dashboard een centrale plaats krijgen in die kamer, zodat de jaren tachtig online en offline opnieuw met elkaar worden gelinkt.

Meedoen?

Fotografeer oude schatten op zolder met Instagram, deel foto’s van eighties-coryfeeën via Tumblr, vertel uw beste herinnering uit het decennium op Twitter, maak een Pinterest-board met interieurfoto’s van toen of neem uw hele Facebooknetwerk mee op sleeptouw in uw trip down memory lane.

Elk soort bijdrage is meer dan welkom, maar vergeet deze niet van de hashtag #tijdvoor80 te voorzien zodat die ook op het dashboard belandt. Op de Facebookpagina van het project wordt u op de hoogte gehouden van nieuwe acties.