Facebook betaalt 20 miljoen dollar schadevergoeding voor reclames
Foto: REUTERS

Een groep Amerikaanse Facebook-gebruikers is er in geslaagd een schadevergoeding te verkrijgen voor het gebruik van gepersonaliseerde advertenties op de netwerksite. Ze krijgen elk eenmalig 15 dollar, maar de totale kost loopt voor Facebook op tot 20 miljoen dollar.

Dat staat in een schikking waar een rechtbank in California zich over heeft uitgesproken. Het gaat om zogenaamde ‘sponsored stories’. Dat zijn advertenties waarin gebruik wordt gemaakt van een status update van een persoon. Wie bijvoorbeeld iets post over een bepaald frisdrankmerk, kan met foto opduiken in een advertentie van dat merk.

In totaal 614.000 mensen krijgen een vergoeding betaald. Dat is goed voor 9 miljoen dollar. De rest van de 20 miljoen dollar gaat naar advocaten en andere gerechtskosten. Facebook heeft ook toegezegd dat gebruikers in de toekomst meer controle krijgen over de privacysettings.

Uit de documenten blijkt ook dat deze advertenties een goudmijn zijn voor Facebook. Van januari 2011 tot augustus 2012 haalde het bedrijf hiermee 234 miljoen dollar aan inkomsten binnen.

100 miljard dollar

Ondertussen gaat het Facebook op de beurs voor de wind. Het aandeel steeg maandag even tot 41,94 dollar. Dat is het hoogste peil sinds de beursintroductie. De totale waarde van het bedrijf stijgt daardoor tot meer dan 100 miljard dollar.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig