Feestje voor Vlaamse Twitter-elite
Cain Ransbottyn Foto: dbw

Een glaasje champagne, een hapje kreeft en misschien nog een sigaartje erbij. En dat allemaal gratis. Je krijgt het allemaal en zoveel je maar wil op een feestje in Antwerpen dinsdagavond. Tenminste, als je ‘waarde’ op sociale media als Twitter en Facebook hoog genoeg is.

In de Verenigde Staten zijn de exclusieve feestjes al een tijdje enorm populair, nu waait het fenomeen ook over naar ons land met een eerste editie in de Antwerpse Social Media Club voor de elite van de Belgische internet­wereld.

Of je binnen mag of niet, wordt bepaald aan de hand van je ‘Kloutscore’, een cijfer tussen 1 en 100 dat aantoont hoeveel ‘invloed’ je hebt op sociale media. Meer nog: hoe hoger je score, hoe exclusiever het feestje wordt. Iemand met meer dan 70 punten wordt zelfs met de limousine opgehaald.

Initiatiefnemer Cain Ransbottyn van marketingbureau The Other Agency legt uit dat de feestjes vooral in het leven geroepen zijn voor de marketing- en reclamewereld. ‘Voor adverteerders en reclamemensen die hun merk of product in de kijker willen zetten, is het niet altijd makkelijk om te bepalen wie op het internet nu eigenlijk invloed kan uitoefenen op de publieke opinie. Op zo’n Kloutparty is dat erg makkelijk: er komen alleen mensen op af die veel tot heel veel invloed hebben. Het is dus een soort garantie dat je product zichtbaarheid zal krijgen’, zegt hij aan Het Nieuwsblad.

Hij ontkent dat dit het zoveelste BV-feestje wordt. ‘BV’s die niet erg fanatiek twitteren en een lage Kloutscore hebben, moeten niet denken dat ze erin komen.’ Hij betreurt wel dat Milk Inc.-dj Regi, met 81 punten momenteel de meest invloedrijke ‘Klout-Vlaming’, heeft afgezegd.