Subway wil tot 1.000 nieuwe Europese winkels in 2014
Foto: rr

De restaurantketen Subway is van plan volgend jaar 800 tot 1.000 nieuwe winkels te openen in Europa. Momenteel zijn er al 4.018 winkels in Europa, waar de keten volgens Assistant Regional Director Mike Charest is blijven groeien tijdens de moeilijke economische periode.

Belangrijkste mikpunt voor Subway is het Verenigd Koninkrijk. Nu heeft de keten, die vooral broodjes en slaatjes verkoopt, er al ruim 1.500 vestigingen. Tegen 2015 zouden dat er 2.000 moeten zijn, vindt de Subway-top.

De groei kan ook nog versnellen in Nederland, Finland en Zweden. Tegen het einde van dit jaar wil het bedrijf ook in Letland, Litouwen, Georgië en Oekraïne aanwezig zijn.

België is taaie brok

In België telt de keten zeven winkels. Net als in Italië en Denemarken gaat het in ons land moeilijker, volgens het bedrijf door moeilijkheden om de eerste winstgevende franchises op te zetten die de ontwikkeling in gang zetten.

Volgens Charest is de Belgische markt bovendien moeilijk te betreden voor internationale restaurantketens, omdat het een kleine markt is die gedomineerd wordt door zelfstandigen.

De Europese expansie is een onderdeel van het doel om tegen 2017 wereldwijd 50.000 Subway-winkels te hebben. Momenteel zijn er zowat 40.000. Dat zijn er 5.000 meer dan McDonald’s.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig