Fietspaaltjes gevaarlijker dan auto’s

Bij 85 procent van de ongevallen waarbij een fietser ernstig gekwetst raakt, is geen wagen betrokken. Meestal is alleen de fietser zelf betrokken, bijvoorbeeld bij een glijpartij of een aanrijding van een obstakel zoals een paaltje of boordsteen. Dat staat te lezen in het gezondheidsmagazine Bodytalk, dat zich baseert op onderzoek door de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In een commentaar stelt Bodytalk dat die vaststelling belangrijke consequenties heeft voor de kwaliteit van de fietspaden. Die moet veel beter, zeker nu er meer gereden wordt met elektrische fietsen met een hogere kruissnelheid. Zo moeten hindernissen zoals paaltjes in het midden van het fietspad weg. De fietspaden moeten ook rechter en breder zodat er meer ruimte is om tragere fietsers veilig te passeren.

Aangeboden door onze partners

Bovenstaand artikel verscheen in dS Avond.
Lees de integrale avondeditie.