Roularta wil verzekeringen verkopen via magazines
Rik De Nolf. Foto: belga

Mediagroep Roularta bekijkt of ze verzekeringen kan verkopen via haar bladen. Dat heeft ceo Rik De Nolf gezegd op de persconferentie over de halfjaarresultaten van het bedrijf. Er zijn al gesprekken aan de gang met verzekeringsmaatschappijen.

Roularta pikte het idee op in de Verenigde Staten, maar het bestaat ook al in Frankrijk. Volgens De Nolf is het magazine Plus, dat zich tot senioren richt, bijvoorbeeld uitermate geschikt voor de verkoop van verzekeringen. ‘Er is veel meer dialoog mogelijk dan elk ander bedrijf kan voeren met zijn klanten’, zegt hij.

‘Samen met de verzekeringsmaatschappij wordt nagedacht welke producten het meest geschikt zijn. Het zijn eigenlijk witte producten aangeleverd door de verzekeringsmaatschappij, maar dan verloopt de communicatie via het blad', legt de ceo uit. Het kan dan bijvoorbeeld gaan over verzekeringen voor huisdieren, begrafenisverzekeringen of autoverzekeringen.

Stievie

Roularta is voortdurend op zoek naar innovaties om zijn aanbod te verbreden. Op vlak van televisie verwacht De Nolf veel van Stievie, een toepassing die eerder al door de VRT, VMMa en SBS in testfase werd gelanceerd. Het gaat om een app waarmee via smartphone of tablet naar de belangrijkste Vlaamse zenders kan worden gekeken.

Stievie zal dit jaar nog tegen betaling aan alle Vlamingen worden aangeboden. VMMa, de koepel boven zenders vtm en 2BE en deels in handen van Roularta, is "operator" van het project. Volgens De Nolf is nog niet beslist hoeveel Stievie zal kosten, maar hij sluit niet uit dat er een onderscheid zal worden gemaakt naargelang de gebruiker reclame wil doorspoelen of niet.

Dat De Nolf zo'n beleid overweegt, is niet onlogisch. Roularta is immers voor dik 55 procent afhankelijk van reclame. De inkomsten uit de advertentiemarkt dalen fors. Zelf legde Roularta in de bespreking van de halfjaarcijfers de nadruk op de terugval in de jobadvertenties. 'Zelfs lokale adverteerders werven niet meer aan, het is niet dat ze andere media gebruiken', aldus de ceo.

Reclame op televisie

De Nolf ziet wel een lichtpuntje in de audiovisuele tak van Roularta. Contacten met klanten van de reclamedivisie wijzen er volgens hem op dat het gedaan is met snijden in reclamebudgetten voor televisie. De VMMa heeft volgens Roularta bovendien een goede najaarsprogrammatie klaarstaan om aan de reclamevraag te beantwoorden.

De Nolf toonde zich tevreden over het parcours van de VMMa-leiding in de voorbije 'spannende periode', met de lancering van de vernieuwde SBS-zenders VIER en VIJF. Hij stelt vast dat het op de reclamemarkt ondertussen weer 'business as usual' is, met 'als finaal resultaat dat vtm meer kijkers heeft dan voordien'.

De Roularta-topman gaf wel toe dat dit resultaat 'tamelijk onverwacht' kwam. 'Maar ik zou zeggen: des te beter', voegde hij eraan toe. 'Voor de VMMa zijn er voor de eerste keer sinds lang goede vooruitzichten', aldus nog De Nolf.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig