Bij 85 procent van de ongevallen waarbij een fietser zwaargewond raakt, is geen wagen betrokken. Meestal is alleen de fietser zelf betrokken, bijvoorbeeld bij een glijpartij of een aanrijding van een obstakel zoals een paaltje of boordsteen. Dat staat te lezen in het gezondheidsmagazine Bodytalk, dat zich baseert op onderzoek door de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

In een commentaar stelt Bodytalk dat die vaststelling belangrijke consequenties heeft voor de kwaliteit van de fietspaden. Die moet veel beter, zeker nu er meer gereden wordt met elektrische fietsen met een hogere kruissnelheid. Zo moeten hindernissen zoals paaltjes in het midden van het fietspad weg. De fietspaden moeten ook rechter en breder zodat er meer ruimte is om tragere fietsers veilig te passeren.

De bochten horen ook een grotere draaicirkel te krijgen zodat je niet moet afremmen enzovoort. ‘Zeker in ons land is er nog veel werk aan de winkel’, aldus Bodytalk.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig