Dringend nood aan extra maatregelen aan Kennedytunnel
Dinsdag kwam nog een autobestuurder om tijdens een kop-staartbotsing tussen meerdere vrachtwagens en auto’s op de Antwerpse ring richting Nederland, vlak voor de Kennedytunnel. In de opstopping die na de botsing ontstond, gebeurde enkele uren later een tweede dodelijk ongeval. Op de E17 ter hoogte van Temse reed een autobestuurder in op de staart van de file. De man overleed ter plaatse. Foto: Photo News

Er is dringend nood aan extra maatregelen voor de verkeerssituatie aan de Antwerpse Kennedytunnel. Een trajectcontrole, ribbelstroken of misschien zelfs geen vrachtwagens meer? ‘De Kennedytunnel is niet geschikt voor vrachtverkeer’, zegt Maarten Matienko van VAB in Gazet van Antwerpen.

Na twee ongevallen in twee dagen tijd klinkt de roep van autoverenigingen om maatregelen aan de Kennedytunnel steeds luider. Maarten Matienko van VAB pleit in Gazet van Antwerpen voor een verlaagde snelheid.

Momenteel geldt op werkdagen al een snelheidsbeperking van 70 km/u in de Kennedytunnel, maar die beperking komt te bruusk. ‘Bestuurders gaan bij de flitspalen massaal op de rem staan en dat vergroot het risico op ongevallen. Men zou de snelheidsbeperking vroeger moeten laten intreden en controleren met behulp van trajectcontrole’, zegt Matienko.

Niet geschikt voor vrachtverkeer

Het grootste probleem zijn de vrachtwagens. Uit onderzoek van VAB blijkt dat slechts twee op de tien vrachtwagenchauffeurs een veilige tussenafstand respecteren in de Kennedytunnel. Vooral buitenlandse truckchauffeurs wanen zich onaantastbaar.

‘En eigenlijk is de Kennedytunnel helemaal niet geschikt voor vrachtverkeer. De vrachtwagenchauffeurs willen helemaal niet vertragen want dan dreigen ze niet meer boven te raken bij het buitenrijden van de tunnel’, verklaart Matienko nog.

Wakker schudden

Bij Touring zien ze liever ribbelstroken ter hoogte van de tunnel. Dwarse ribbelstroken vlak voor de Kennedytunnel zouden de chauffeurs letterlijk wakker schudden en attent maken op een mogelijke gevaarlijke situatie.

Danny Smagghe van Touring stelt bovendien dat het tijdens de zomerperiode extra gevaarlijk is op de weg omdat vakantieverkeer, vrachtverkeer en woon-werkverkeer door elkaar rijden. Vakantieverkeer is het vaak niet gewend om op de snelweg te rijden.

Volgens het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Crevits zijn er voorlopig geen maatregelen gepland aan de Kennedytunnel.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig