Roularta blijft in het rood
Foto: BELGA

De mediagroep Roularta heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een nettoverlies geleden van 6,7 miljoen euro. De groepsomzet lag 6,1 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft Roularta woensdag meegedeeld. De groep verwacht wel verbetering in zowel de printdivisie als de audiovisuele afdeling.

Roularta Media Group boekte tijdens de eerste helft van vorig jaar nog een winst van 9,9 miljoen euro, maar moest tijdens de eerste zes maanden van dit jaar voor meer dan 14 miljoen euro herstructurerings- en eenmalige kosten boeken, blijkt uit een persbericht.

Een groot deel daarvan is bestemd voor een sociaal plan bij de Franse dochter Groupe Express-Roularta, waar de groep 10 procent op de loonmassa wil besparen, wat meer dan 80 banen zou kunnen kosten. Ook tijdens het hele jaar 2012 had Roularta een nettoverlies opgetekend, van -2,5 miljoen euro.

De geconsolideerde omzet tijdens de eerste helft van 2013 daalde met 6,1 procent - ‘volgt de algemene marktontwikkelingen’, aldus Roularta - tot 348,8 miljoen euro. De omzet van de printdivisie daalde met 5,2 procent, die van de audiovisuele afdeling zelfs met 9 procent.

De mediagroep toont zich optimistischer over de rest van het jaar. Ze ziet betere verkoopcijfers op de reclame- en lezersmarkt in de printdivisie, verdere groei in de inkomsten uit digitale reclame en een aantrekkende reclamemarkt voor televisie.

In ons land geeft Roularta onder meer de magazines Knack en Sport/Voetbalmagazine uit. Roularta bezit ook 50 procent van VMMa, de moedermaatschappij van VTM.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig