Heineken stagneert in moeilijke markt
Foto: EPA

De Nederlandse brouwer Heineken heeft in de eerste helft van 2013 flink last van de moeilijke marktomstandigheden. De omzet en winst bleven op autonome basis, dat wil zeggen exclusief overnames, vlak ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor de rest van het jaar verwacht de bierbrouwer weinig verandering.

De halfjaaromzet steeg met 3 procent tot 10,38 miljard euro. Op autonome basis was er sprake van een daling met 1 procent: een volumedaling van 3 procent werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de omzet per hectoliter.

‘De daling van het biervolume is een gevolg van een combinatie van slechte weersomstandigheden voor de tijd van het jaar en aanhoudend zwak consumentenvertrouwen in Europa en de Verenigde Staten’, legt Heineken uit. De concurrent van AB InBev verwacht de komende maanden ‘in de meeste markten geen substantiële verbetering in de onderliggende marktomstandigheden’ doordat de economische onzekerheid en het zwakke consumentenvertrouwen zullen aanhouden.

De uitgezuiverde operationele winst ging met 5 procent vooruit tot 1,45 miljard euro, op autonome basis gelijk aan vorig jaar. De nettowinst daalde licht tot 679 miljoen euro.

De bierbrouwer kondigde ook extra kostenbesparingen ter waarde van 100 miljoen euro aan. Daarmee wordt het al bestaande besparingsprogramma vergroot van 525 miljoen euro naar 625 miljoen euro. De besparingen worden niet alleen door de Europese activiteiten opgebracht, benadrukten Heineken-bestuurders.

Heineken is de derde brouwer wereldwijd op basis van volume. Het bedrijf heeft merken in de portefeuille als Heineken, Amstel, Foster’s en Desperados. Het is ook de moedermaatschappij van het Belgische Alken-Maes, dat bier produceert in Alken (onder meer Maes, Cristal en Grimbergen), Opwijk (Affligem) en Kobbegem (Mort Subite).

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig