6,3 miljoen euro verlies voor GP van België 2012
De Brit Jenson Button wint de Grote Prijs van België in 2012. De wedstrijd werd ontsierd door een zware crash waarin onder meer Fernando Alonso betrokken was. Foto: epa
De GP van België heeft, naar jaarlijkse gewoonte ondertussen, boekjaar 2012 afgesloten met een verlies. Voor de editie van 2012 liep dat op tot meer dan 6 miljoen euro.

Komend weekend vindt de GP van België plaats, een hoogdag voor heel wat Belgische F1-fans maar ook voor heel wat F1-piloten. Maar eerst moet er even teruggekeken worden op de vorige editie in 2012. Het financieel plaatje oogde opnieuw niet erg rooskleurig.

Rode cijfers voor de GP van België in 2012. Is dat anders dan andere jaren? Niet echt, ieder jaar keert de discussie immers opnieuw terug of de overheden moeten blijven bijspringen om het gat dicht te rijden. Maar anderzijds is het een mooie promotie voor België en is Spa-Francorchamps één van de weinige echt legendarische F1-circuits dat op de F1-kalender staat. Vorig jaar werd het contract voor de GP van België nog verlengd tot 2015.

In 2011 had Spa Grand Prix met de GP van België een tekort van 5,687 miljoen euro. De organisator wou het tekort voor 2012 lager houden dan het tekort uit 2011 maar het slaagde daar niet in omwille van het geschil en de problemen met de Nederlandse ticketpartner The Ticket Enterprise (lees: <a href="http://www.f1journaal.be/index.php/nieuws/artikel/8000-gedupeerde-fans-krijgen-ticket-gp-van-belgie-dankzij-spa-grand-prix/" title="8000 gedupeerde fans krijgen ticket GP van België dankzij Spa Grand Prix">8000 gedupeerde fans krijgen ticket GP van België dankzij Spa Grand Prix</a>). Spa Grand Prix heeft wel klacht ingediend en hoopt de schade die het heeft opgelopen door tussen te komen in het dossier van The Ticket Enterprise te recupereren.

Uiteindelijk kwam het tekort voor de GP van België 6,3 miljoen euro, zo valt te lezen in L'Echo. Uiteraard hoopt de organisatie om met de editie van 2013 een veel beter resultaat neer te zetten.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be: