Kwart meer dranken en barbecueproducten verkocht in juli
Foto: VUM

In juli hebben we ongeveer 25 procent meer dranken en barbecueproducten gekocht. Dat blijkt uit een rondvraag van Belga bij de grootwarenhuizen Colruyt, Carrefour en Delhaize.

Voor dranken heeft Colruyt de helft meer verkocht dan vorig jaar, en de verkoop van barbecueproducten is met een kwart gestegen. ‘Onze collega’s van Dreamland verkopen ook opmerkelijk meer kinderzwembadjes, waterglijbanen en ventilatoren’, zegt Jan Derom van Colruyt.

Bij Delhaize schatten ze dat ze 30 procent meer dranken hebben verkocht. ‘Minerale waters, roséwijnen, lichte bieren en siropen zijn toppers’, zegt Roel Dekelver van Delhaize. Ook hier scoren barbecue-ingrediënten, ijsjes en zomerfruit erg hoog. Net als zonnecrèmes.

Warenhuisketen Carrefour heeft 25 procent meer voorraden van water, softdrinks en bier laten aanrukken.

‘Groente en zomerfruit doen het erg goed’, zegt Vera Vermeeren van Carrefour. ‘Ook barbecueklassiekers als brochettes, spare ribs en worstjes zijn topproducten.’

Bij de niet-voedingsproducten signaleert Carrefour sinds twee weken een grote meerverkoop van ventilatoren en airco’s.

Hoge temperaturen, meer verbruik

Opmerkelijk is dat hoge temperaturen het verbruik in het algemeen stimuleren, met 20 procent. ‘De klanten kopen niet noodzakelijk meer producten per aankoopbeurt, maar ze keren wel vaker terug naar de winkel’, zegt Derom van Colruyt.

‘We merken dat bij het warme weer klanten ook meer online of telefonisch bestellen bij onze aan-huis-besteldienst Caddy Home, vooral oudere klanten doen dat’, zegt Dekelver van Delhaize.