Spaanse treinbestuurder activeerde noodrem voor crash
Foto: EPA

De bestuurder van de trein, die vorige week crashte in Spanje, activeerde de noodrem net vooraleer hij ontspoorde. Volgens de zwarte dozen zou de trein een snelheid van 179 km/uur ontwikkeld hebben op het ogenblik van het ongeval.

De hogesnelheidstrein Alvia gleed op 24 juli van de sporen en scheurde uiteen niet ver van Santiago de Compostela in het noordwesten van Spanje. Negenenzeventig reizigers kwamen om en meer dan 150 werden verwond.

Treinbestuurder Francisco Jose Garzon gaf toe meer dan tweemaal de maximumsnelheid van 80 km/uur te hebben gereden. Volgens de zwarte dozen zou Garzon 199 km/uur gereden hebben enkele honderden meters voor de bocht.

Op dat ogenblik kreeg hij een oproep van de treinbegeleider, die hem vertelde welk perron hij moest nemen in het volgende station om het uitstappen van gezinnen met kinderen te vergemakkelijken. Het veiligheidssysteem van de trein verwittigde Garzon dat hij de bocht naderde. De telefoonoproep duurde minder dan twee minuten en eindigde 11 seconden voor de crash. Volgens de zwarte dozen schreeuwde Garzon toen hij de bocht aansneed tegen 195 km/uur. Hij activeerde dan de noodrem, waarna de trein ontspoorde tegen 179 km/uur.

Garzon en treinbegeleider Antonio Martin Marugan zwegen aanvankelijk over het telefoongesprek. Martin ontkende dat ze de oproep wilden geheim houden. Ze waren te geschokt door alles wat gebeurd was. Martin werd verhoord door een onderzoeksrechter en weigerde met de pers te praten toen hij de rechtbank vrijdag verliet.

Garzon wordt 79 keer beschuldigd van doodslag door onvoorzichtigheid. Rechter Luis Alaez zei dat Martin niet verantwoordelijk kon gehouden worden voor het ongeval, zelfs al was zijn telefoontje “ongelukkig”. De treinbegeleider werd verhoord als getuige.

De spoorwegvakbond zei dat dergelijke oproepen niet ongewoon zijn, ook al mag van de spoorwegmaatschappij Renfe het treinpersoneel enkel de telefoon gebruiken in noodgevallen. Vierenvijftig gewonde slachtoffers liggen nog in het ziekenhuis. Negen van hen bevinden zich in kritieke toestand.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig