Vliegtuigen zullen de komende weken maar twee van de drie start- en landingsbanen kunnen gebruiken. De hinder voor het verkeer blijft beperkt.

Een van de drie start- en landingsbanen sluit een drietal weken voor werkzaamheden. De taxiweg vlak naast de piste wordt vernieuwd en er komt nieuwe LED-verlichting. Die is milieuvriendelijker dan de huidige halogeenverlichting.

‘Die LED-verlichting is veel energie-efficiënter. Bij de huidige verlichting gaat 90 procent naar warmte en maar 10 procent naar licht. Bij sneeuwval veroorzaakt de warmte soms smeltwater en ijsvorming op de piste’, legt woordvoerder Jan Van der Cruysse uit.

Met één start- en landingsbaan minder heeft de luchtverkeersleiding niet meer de normale keuzes. Daardoor kan het spreidingsplan niet volledig uitgevoerd worden. Sommige onwonenden zullen meer vliegverkeer over zich krijgen, anderen dan weer minder. Volgens luchthavenbeheerder Brussels Airport zou de hinder voor het vliegverkeer beperkt blijven.

Traditioneel voert Brussels Airport werken aan haar start- en landingsbanen uit in augustus. Die timing is niet toevallig. ‘In augustus zijn de dagen lang en kunnen we lang werken in daglicht. Op die manier kunnen we meer uren per dag werken en kunnen we de werken doorgaans het snelst uitvoeren’, zegt Van der Cruysse. De werken duren in principe tot 24 augustus, de juiste timing is afhankelijk van de weersomstandigheden.()

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig