De Franse bakkers maken zich zorgen. Steeds minder landgenoten eten nog een baguette, vooral onder jongeren is de consumptie fel teruggevallen. Met een grootse campagne willen ze de baguette opnieuw vaker op tafel krijgen, zo schrijft De Morgen.

De Fransman heeft een baret op het hoofd en een baguette onder zijn arm, zo wil het stereotiepe beeld van onze zuiderburen. Maar de verkoop van het stokbrood gaat in dalende lijn.

De gemiddelde Fransman eet nog amper een halve baguette per dag, terwijl dat in 1970 nog een volledig exemplaar was. Een eeuw geleden stonden dagelijks zelfs gemiddeld drie stokbroden op het menu. Vooral jongeren laten de baguettes links liggen, waardoor de verkoop in tien jaar tijd met dertig procent is gedaald.

Het Observatoire du Pain, een vakvereniging van Franse bakkers, trekt aan de alarmbel. Met een campagne onder de slogan ‘Coucou, tu as pris le pain?’ op radio en televisie, in tijdschriften, kranten en op sociale netwerksites, willen ze hun landgenoten aanmoedigen om de baguette opnieuw in de armen te sluiten.

De bakkers hebben echter nog niets te vrezen: de Fransen verorberen nog steeds tien miljard stokbroden per jaar, 97,60 procent van de Fransen eet dagelijks wel een stukje, of het nu bij de aperitief is of met wat kaas achteraf.

Die bakkers kunnen dit najaar bovendien deelnemen aan de realityreeks La meilleure boulangerie de France op televisiezender M6. Sterbakkers Gontran Cherrier en Bruno Cormerais zullen aan de hand van het bakprocédé, de textuur van het brood, het aroma en de knapperigheid oordelen welke Franse bakker het beste brood kan bakken.