Webshop Zalando heeft ‘niet genoeg klasse’ voor Hugo Boss
Foto: rr

Hugo Boss zal voortaan geen nieuwe collecties van hun luxelijn Boss meer aanbieden via de webshop Zalando. Het Duitse kledinglabel wil zich positioneren in het hogere segment van de markt en vindt de webshop ‘niet genoeg klasse’ hebben.

De webshop Zalando, een Duitse onderneming operationeel in heel Europa, kan een scala van namen aanbieden: van sportmerken zoals Nike tot een aantal exclusieve Scandinavische en Franse labels. Het luxelabel Boss wordt vanaf volgend seizoen echter uit het aanbod geschrapt, op vraag van het Duitse modebedrijf zelf, omdat de webshop ‘niet genoeg klasse’ heeft.

‘We moeten in alle verkoopkanalen veel aandacht besteden aan een goede positionering van ons merk. Ook online’, vertelt managing director Ingo Hesse in het Duitse vakblad Textilwirtschaft. ‘Bij Zalando past zowel de uitstraling als de slogan ‘Schreeuw van geluk’ niet bij het eerste klasse-imago en de imago van ons merk.’

Beschermen tegen stuntprijzen

Volgens retailexpert Gino Van Ossel speelt ook de prijspolitiek van de populaire website een rol, meer bepaald de fikse kortingen die ook buiten de soldenperiode worden gegeven. ‘Als iemand veel betaalt voor een pak van Boss, dan wil die niet dat men denkt dat hij dat goedkoop gekocht heeft op een website’, aldus Van Ossel in Het Laatste Nieuws. Bovendien zijn de winkels die Boss verkopen er niet blij mee dat zij zich aan een aanbevolen verkoopsprijs moeten houden, terwijl Zalando kortingen kan geven omdat ze op een grotere schaal werken.

De kledinggroep breekt echter niet alle banden met de webshop: de goedkopere lijnen Hugo, Boss Orange, Boss Green en de kinderlijn zullen wel nog verkocht worden op Zalando. Het management zal vermoedelijk ook niet wakker liggen van het vertrek van de ene luxelijn. De webshop - opgericht in 2008 - zag de omzet dit jaar immers toenemen met liefst 74 procent, ondanks een aantal negatieve nieuwsberichten over uitbuiting van hun personeel.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig