Het Finse mediabedrijf Sanoma, uitgever van magazines als Libelle, Flair en Story, ziet de omzet uit de advertentiemarkt krimpen met dertien procent. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten die het bedrijf vandaag bekend maakte.

Tussen april en juni daalden de inkomsten uit advertenties met dertien procent tegenover het tweede kwartaal van vorig jaar. Vooral de advertenties voor de magazines brachten fors minder op. Maar ook online, televisie en radio haalden minder geld op bij de adverteerders. De volledige Belgische omzet van Sanoma ging in het tweede kwartaal met 2,6 procent achteruit.

‘De advertentiemarkten in Sanoma’s kernlanden blijven beneden peil’, zegt CEO Harrik-Pekka Kaukonen. ‘Een verbetering in de tweede jaarhelft is weinig waarschijnlijk.’ Vorige week al verlaagde Sanoma de verwachtingen voor 2013. De hele Finse mediagroep moest 8,5 procent omzet inleveren in het tweede kwartaal.

Beter nieuws valt te rapen op de Belgische lezersmarkt. In het tweede kwartaal stegen de inkomsten uit de verkoop van magazines. Dat is het gevolg van een stijging van het aantal abonnementen. Juichen zou voorbarig zijn want voor het hele eerste semester daalde de omzet wel met een procent. Ook de losse verkoop van magazines neemt af.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig