Het Finse mediaconcern Sanoma, dat in België actief is met onder meer de magazines Humo, Flair, Libelle en Story en voor een derde eigenaar is van De Vijver Media, heeft dinsdag zijn winst- en omzetverwachting voor 2013 naar beneden bijgesteld. De winstwaarschuwing duwt het aandeel van het mediaconcern in het rood.

Reden is een forsere achteruitgang van de advertentiemarkten in de belangrijkste regio’s waar het bedrijf actief is. Het bedrijf verwacht ook niet dat de marktomstandigheden in het tweede semester zullen verbeteren.

Sanoma verwacht nu dat de omzet dit jaar met meer dan 4 procent zal terugvallen, waar eerder nog gerekend werd op een daling met 2 tot 4 procent. De operationele winst exclusief bijzondere posten zal onder de 180 miljoen euro uitkomen, waar eerder uitgegaan werd van 180 tot 205 miljoen euro.

Eind mei gaf de ceo van Sanoma Belgium, Aimé Van Hecke, bij de voorstelling van de jaarresultaten aan dat 2013 ‘een sleuteljaar’ zou worden voor Sanoma Belgium in de transformatie van print naar digitale media. De nadruk zou komen te liggen op een aantal sterke merken (Libelle, Flair, Feeling, Story...) waarrond dan verschillende platformen worden ontwikkeld: print, online, radio, tv of mobiele dragers.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig