Ribbelstroken worden smaller
Crevits test de ribbelstroken uit Foto: BELGA
De ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde) worden aan de uiteinden 30 centimeter ingekort waardoor aan de uiteinden 80 centimeter vrije ruimte komt. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) beslist, na een overleg met de Waterwegen en Zeekanaal, het BIVV, de Fietsersbond en Wielerbond Vlaanderen.

Minister Crevits fietste vanmorgen met experts van Wielerbond Vlaanderen, de Fietsersbond, het BIVV, Waterwegen en Zeekanaal en haar eigen administratie op een jaagpad langs de Schelde in Zwijnaarde. Ze kruiste meermaals ribbelstroken om het effect te ondervinden en dat bleek minder effectief dan voorgesteld.

'Het was helemaal niet zo dramatisch als ik gehoord had', aldus Crevits. 'Ik vraag me af of ze hoge snelheden afremmen. Als aandachtstrekker tellen ze wel, maar ze pakken het probleem niet aan. Ik heb er zelfs probleemloos naast en over kunnen rijden. Ik rijd misschien maar twintig kilometer per uur, maar er was zeker geen sprake van reusachtig gedaver.’

De minister had ook problemen met het feit dat de ribbelstroken andere weggebruikers hinderen. 'Skeeleren kan je er bijvoorbeeld niet over doen', klonk het. 'De ruimte naast de ribbelstroken is te beperkt.'

Proefproject wordt niet uitgebreid

Crevits zegt alvast dat het proefproject geen navolging zal krijgen. 'Wat hier langs de Schelde werd uitgetest was goed om het totaalplaatje te zien', klonk het. Er komen dus geen ribbelstroken op andere plaatsen in Vlaanderen om de snelheid van wielertoeristen af te remmen.

Na haar fietstocht overlegde minitser Crevits met alle partijen wat er moet gebeuren met de reeds aangelegde ribbelstroken. Die worden nu aan de uiteinden 30 centimeter ingekort waardoor aan de uiteinden 80 centimeter vrije ruimte komt.

De twee fietsverenigingen spraken op het overleg ook af om een gezamenlijke sensibiliseringsactie uit te werken om het wederzijds respect tussen fietsers op te krikken.

Jan Cnops van de Fietsersbond maakte eerder op de dag in zijn analyse alvast een vergelijking met kasseien. 'Het is een bekend gegeven dat je over kasseien ook beter iets sneller rijdt', verklaarde hij. 'Als je er aan 30 kilometer per uur in plaats van 20 kilometer per uur over rijdt, dan 'vlieg' je er bij wijze van spreken beter over.' Cnops maakte zich dan ook de bedenking of de ribbelstroken effectief zijn.

Pestmaatregel

De ribbelstroken werden door de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal aangelegd op het jaagpad tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde), en dat over een afstand van 23 kilometer om fietsers te dwingen zich aan de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur te houden.

‘Die pelotonremmers moeten een einde maken aan de klachten over voorbijrazende wielerterroristen. Ze kunnen ook perfect op andere jaagpaden worden ingevoerd’, luidde het toen bij de overheidsdienst. Maar die maatregel lokte veel negatieve reacties uit. Fietsers spraken van een pestmaatregel en de Vlaamse overheid -die op voorhand niet over de maatregel was ingelicht- mengde zich tot slot in het debat.