Geluidsnormen en slechte vooruitzichten spelen Zaventem parten
Foto: ddl

Brussels Airport verloor het eerste halfjaar 12,8 procent aan vrachtverkeer. Volgens ceo Arnaud Feist in de krant De Tijd is dat onder meer te wijten aan de Brusselse geluidsnormen en de daaraan gekoppelde boetes. Bovendien komt de uitbreiding van pier A - een grote investering - er voorlopig niet, zo meldt de website van De Tijd.

Van 6 uur tot 7 uur, wanneer veel vliegtuigen opstijgen, gelden boven het Brussels Gewest strengere geluidsnormen dan in Vlaanderen. De routes die de piloten door de verkeersleiding opgelegd krijgen, lopen bovendien vaak boven de hoofdstad. De piloot mag de instructies van de verkeerstoren niet negeren en smeert zijn werkgever zo dus een boete aan die kan oplopen tot 5.000 euro per vlucht.

Het probleem is al jaren bekend, maar een juridische en politieke oplossing blijft uit. Volgens Feist zijn vooral buitenlandse luchtvrachtmaatschappijen het beu, de grootste vrachtklanten Singapore Airlines en Saudi Arabian op kop. ‘Allebei wensen ze te groeien op Zaventem, maar ze willen niet langer het risico lopen een boete te betalen’, aldus de topman. En dus verschuiven ze een deel van hun vluchten.

Het gevolg is dat Brussels Airport fors terrein verliest, terwijl andere luchthavens stilaan uit het dal kruipen. Na vijf maanden had Schiphol 0,9 procent meer vracht verwerkt, Zürich wist het verlies te beperken tot 2,9 procent. Zaventem stond eind mei op -13 procent en in juni ging er 12 procent af.

Geen uitbreiding pier A

De uitbreiding van pier A op de luchthaven van Zaventem komt bovendien voorlopig ook niet. Dat schrijft de krant De Tijd op zijn website en wordt bij de luchthaven bevestigd.

De pier had in 2015 moeten in gebruik genomen worden, maar omdat de vooruitzichten ongunstig zijn, wordt de investering - het grootste op middellange termijn -  voorlopig geschrapt.

Het project Pier A West was een belangrijk onderdeel van een investeringsprogramma van 460 miljoen euro, maar wordt nu voor minstens vijf jaar opgeschoven. 'We gaan de investering niet doen als de capaciteit niet nodig is', zegt een woordvoerster van de luchthaven. 'De capaciteit is niet nodig omdat de groei van de luchthaven en van de luchtvaart in het algemeen lager uitvalt dan verwacht.'

De connector, het nieuwe gebouw dat de vertrekhal van de luchthaven moet verbinden met Pier A, wordt overigens wel al gebouwd. Dat project maakt ook deel uit van het investeringsprogramma. De connector was goed voor een investering van 71 miljoen euro. Een exact bedrag dat aan Pier A West zou worden besteed, maakte de luchthaven niet bekend.