Corelio en Concentra bundelen de krachten
De drukkerij van Corelio (archiefbeeld). Foto: pol de wilde-corelio

Mediabedrijven Corelio en Concentra richten samen Het Mediahuis op. De kranten van beide bedrijven en hun digitale producten worden in dat bedrijf gebundeld. Dat heeft de leiding van de twee uitgeverijen bekendgemaakt.

Het Mediahuis zal de kranten van beide uitgevers - De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg - en hun digitale equivalenten samenbrengen. Verder zullen ook het rekruteringsplatform Jobat, het gratis magazine Jet, de classifieds-activiteiten (Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam, Koopjeskrant) en de sites Xpats, She, Vief, Autokanaal en Made in het bedrijf huizen.

Corelio zal een aandeel van 62 procent voor haar rekening nemen in het nieuwe project, Concentra participeert voor de overige 38 procent. Gert Ysebaert, uitgever Vlaamse media bij Corelio, wordt CEO van Het Mediahuis. Hij zal worden bijgestaan door COO Paul Verwilt, die momenteel dezelfde functie vervult bij Concentra.

Grootste speler op Vlaamse krantenmarkt

Het Mediahuis moet aangemeld worden bij de Belgische Mededingingsautoriteit, die de impact op de concurrentie onderzoekt en de voorwaarden bepaalt waaronder de transactie kan worden goedgekeurd. Dat kan nog enkele maanden duren. Pas dan kan het bedrijf opstarten.

Het nieuwe bedrijf zou veruit de grootste speler worden op de Vlaamse krantenmarkt, met een gecombineeerde oplage (print en digitaal) van 550.000 exemplaren. De Persgroep zou als enige andere Vlaamse krantengroep overblijven, met een gecombineerde oplage van 380.000 voor Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet, De Morgen en De Tijd.

'Alle titels behouden hun inhoudelijke verscheidenheid'

'Alle titels blijven bestaan onder de nieuwe koepel en behouden hun inhoudelijke verscheidenheid', benadrukt de bedrijfsleiding van beide uitgeverijen. 'De overige activiteiten en participaties van beide mediagroepen die niet onder Het Mediahuis vallen, worden volledig onafhankelijk van elkaar verder beheerd door respectievelijk Corelio en Concentra.'

'De grotere schaal waarop Het Mediahuis zal opereren, creëert nieuwe ruimte voor investeringen in productverbeteringen, digitale innovatie en dus ook doorgroeimogelijkheden voor onze medewerkers', aldus de mededeling. 'Dit is noodzakelijk om competitief te blijven in een snel wijzigend medialandschap met geavanceerde technologie en nieuwe, vaak ook internationale, spelers.'
 

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig