Maar bij deze: Red Bull schreef het Stratos-project dus NIET in voor de Cannes Lions 2013. Omdat het geen reclameproject is. Het is geen reclame. En laat dat nu de reden zijn wat Cannes zo interessant maakt de laatste jaren.
Reclame waarvan iedereen denkt dat het geen reclame meer is. Ideeën die zo goed zijn dat ze dat vieze reclamegeurtje kwijtspelen. Zo constructief dat ze problemen oplossen. Zo maatschappelijk relevant dat overheden er rekening mee houden. Zo activerend dat mensen spontaan deelnemen. Zo entertainend dat je geen seconde twijfelt om het te delen met je digitale vrienden.
Dat zijn de winnaars die ik de komende week wél hoop te zien. Zo hoort reclame vandaag immers te zijn. Beter dan de hits op de radio, beter dan de films in de cinema en beter dan de porno op het internet. Want alleen zo kan je als merk opvallen en het verschil maken.
En voor wie niet weet wat Red Bull Stratos is, denk dan maar eens aan dat iconische beeld van die mafketel die in zijn ruimtebroek in een ijzeren kooi boven de aarde bengelde. Die vervolgens opende. En dan naar beneden dook.