‘Staycation’ is trend voor de zomer

Vier op vijf Belgen spendeert minstens één week van zijn vakantie thuis. Dat blijkt uit de Consumeter, een consumentenbarometer van zoekertjessite Kapaza in samenwerking met onderzoeksbureau iVox.

Onder de thuisblijvers zitten vooral mensen jonger dan 35 jaar, die door omstandigheden (een huis gekocht, gezinsuitbreidin,...) bewuster omgaan met hun vakantiebudget. Een kwart onder hen zegt de intentie te hebben om meer vakantiedagen thuis te spenderen in vergelijking met vorig jaar. De zogenaamde ‘staycation’ wordt ook meer en meer sociaal aanvaard: 58 procent ervaart thuis vakantie houden als iets positief.

‘Meer en meer Belgen plannen activiteiten in eigen land en beschouwen hun thuis als uitvalsbasis’, zegt trendwatcher Herman Konings. ‘Deze trend zal ongetwijfeld een positief effect hebben op de vrijetijds- en recreatiesector in België. Een analyse van de cijfers van de zoekertjessite Kapaza bevestigen deze trend en vertonen een duidelijke toename in de categorieën ‘hobby en vrije tijd’ en ‘verzorging en welzijn. Ook bieden alsmaar meer professionelen zoals entertainers en DJ’s hun diensten aan op de site’.

Een analyse van de zoekcijfers van Kapaza toont dat de Belgische consument 42 procent meer naar tuinmaterialen zoekt dan een jaar geleden. Vooral de zoektermen serre, zitmaaier, veranda en tuinhuis blijken populair.Daarnaast is er ook een stijgende interesse naar grotere investeringen zoals zwembaden (+271 procent), buitenkeukens (+ 99 procent) en jacuzzi’s (+31 procent).