Wat heeft de Fyra al gekost?
Vanmiddag beslist de NMBS over de bestelling die ze plaatste bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda voor de Fyra-treinen. Wat kostten die V250-treinstellen ons land ondertussen al? En hoeveel slechter zijn onze noorderburen af?

De NMBS bestelde drie Fyra-treinen (kostprijs per stuk: 20 miljoen euro) bij AnsaldoBreda. Daarvoor betaalde de Belgische spoorwegmaatschappij al een voorschot van 35 miljoen euro. NMBS-topman Marc Descheemaecker maakt zich sterk dat ze over voldoende bankgaranties beschikt om dat geld te recupereren, maar dat zal in de praktijk nog heel wat voeten in de aarde hebben.

Door de maandenlange problemen met de Fyra, die vooralsnog meer stilstond dan hij reed, leed de NMBS echter ook al ettelijke miljoenen euro schade. In februari schatte de spoorwegmaatschappij die schade nog tussen de 2 en de 5 miljoen euro. Daarin werd onder andere de kostprijs van de bussen die werden ingelegd toen de treinen stilvielen, en van de compensaties voor de reizigers.

Nederland is er erger aan toe

De situatie ziet er nog een pak minder rooskleurig uit voor Nederland. De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvingen alle negen Fyra-treinen en zeven andere treinen zouden nog geleverd worden. Daar betaalde al 100 miljoen euro voor. Algemeen wordt aangenomen dat de NS bij die betaling niet de bankgaranties afdwong die de Belgische collega's wel hebben.

Bovendien is de opgelopen schade door de vertragingen en afschaffingen van de Fyra-diensten in Nederland nog veel groter. Bert Meerstadt, president-directeur van de NS, stelde in januari dat er voor 'tientallen miljoenen euro's' aan schade geleden is. Het mag dan ook niet verbazen dat onze noorderburen eveneens een schadeclaim tegen de Italianen voorbereiden.