De consumentenorganisatie voert elk jaar een prijzenstudie in de Belgische supermarkten. Er wordt gekeken naar de prijzen in drie categorieën, waar telkens een pakket producten wordt samengesteld: merkartikelen, eersteprijsproducten en huismerken. In de praktijk kopen de meeste consumenten een mix van de drie soorten.
In de gecombineerde rangschikking blijft Colruyt de koploper als goedkoopste keten, gevolgd door Albert Heijn. Deze laatste, die zich vorig jaar nog op vijf stond, is Okay voorbijgestoken.
Carrefour Market-GB en Delhaize zitten op een gemiddeld niveau. City Delhaize en Proxi Delhaize werden relatief duurder en evolueerden van een gemiddeld naar een duurder dan gemiddeld prijsniveau. De hekkensluiters blijven Match en Smatch.
1. Merkproducten
Wat de merkartikelen betreft, zijn er dit jaar twee winnaars: Colruyt en Red Market (een discountbuurtwinkel van de Delhaize-groep). Makro volgt op de voet, net als vorig jaar. Delhaize, vorig jaar nog derde in de rij, zakt af naar de vijfde plaats.
De hoogste prijzen werden opnieuw in de winkels van Smatch genoteerd. Merkproducten zijn er liefst 26 procent duurder dan bij Colruyt of Red Market.
2. Eersteprijsproducten
Hierbij gaat het om producten van het merk Everyday (bij Colruyt), ARO (bij Makro), Winny (bij Louis Delhaize) enzovoort.
In Colruyt zijn deze producten het allergoedkoopst, op de voet gevolgd door die van Red Market. Leader Price en Okay delen de derde plaats. Ook hier is Smatch de duurste.
3. Huismerken
In deze categorie behouden Aldi en Lidl zonder veel moeite hun leidersplaats. Je betaalt er zo'n 30 procent minder dan bij eerste achtervolger Leader Price. Consumenten betalen het meest voor de huismerken van de Delhaize-groep.