10 miljoen extra omzet door Oranjegekte
Foto: EPA

De verkoop van Oranjeproducten heeft de Nederlandse supermarkten de afgelopen week 10 miljoen euro aan extra omzet opgeleverd. Dat heeft onderzoeksbureau GfK woensdag bekendgemaakt.

Ruim 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens - bijna 1 op de 5 - kochten de voorbije week een of meer producten uit het Oranje-arsenaal, naar aanleiding van de troonsbestijging van Willem-Alexander. Vooral de oudere mensen en jongeren blijken koopgraag te zijn geweest. Gezinnen bleven wat achter. Ook bleken vooral in de Randstad - de vier grote Nederlandse steden en hun omgeving - en het midden van het land veel Oranjeproducten over de toonbank te gaan.

Het populairst waren het Mona Kroningstoetje, Campina Willem van Oranjevla, Alex pepermunt, Buys Koningszoenen en Page 24 rollen oranje wc-papier. Ook tompoezen vielen in de smaak: afgelopen week heeft ruim 11 procent van de Nederlandse huishoudens dit gebak gekocht - ‘liefst 600 procent meer dan een gemiddelde week’, aldus GfK.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig