Hoe bedrijven hun beste medewerkers kunnen demotiveren
Foto: jobat.be
Veel bedrijven bekronen hun personeel met titels als 'werknemer van de maand' of 'topverkoper', maar werkt dit wel zo motiverend als gedacht? Niet echt, zegt Ian Larkin, assistent-professor aan de Harvard Business School. Sterker zelfs, deze ‘awards’ kunnen zelfs je beste medewerkers demotiveren.

Nieuw onderzoek toont aan dat sommige bekroningen op het werk een tegenovergestelde effect kunnen hebben en een daling van de motivatie en de productiviteit bij medewerkers veroorzaken. Tot deze conclusie kwamen assistent-professor Ian Larkin (Harvard Business School) en professor Lamar Pierce en doctoraatsstudent Timothy Gubler van de Olin Business School (Washington University) in hun recente onderzoek getiteld 'The Dirty Laundry of Employee Award Programs: Evidence from the Field'.

De onderzoekers bestudeerden de lancering van een nieuw 'awardprogramma' waar de stiptheid van werknemers van een industriële wasserij door hun manager bekroond werden. Werknemers die geen excuus hebben voor hun afwezigheid of te laat aankomen voor een shift, maken geen kans op de maandelijkse award, waar overigens een financiële beloning aan vasthing.

Wat bleek? Het programma zorgde ervoor dat het gemiddeld aantal laatkomers in de wasserij werd verlaagd en dat werknemers minder onaangekondigd afwezig waren. Maar wanneer Larkin en zijn collega-onderzoekers de tijdsschema's en verslagen nauwkeuriger bestudeerden kwamen zij tot de volgende vaststellingen:

1. Medewerkers maakten een soort spel van het programma. Ze kwamen alleen op tijd, wanneer zij wisten dat ze nog in aanmerking kwamen voor de prijs. Daarnaast meldden sommige werknemers zich eerder ziek in plaats van te laat te komen, zodat zij nog kans maakten op de beloning. Terwijl de stiptheid verbeterde tijdens de eerste maanden van het programma, vervielen velen nadien terug in hun oude patroon van te laat komen. Bovendien ging het bergaf met het stipte gedrag, zodra medewerkers gediskwalificeerd werden en ze de award niet meer konden bereiken.

2. De productiviteit van de 'toppresteerders' van het bedrijf die eerder altijd op tijd kwamen, daalde 6 tot 8 procent nadat het programma werd ingevoerd. Dit suggereert dat deze werknemers afgeschrikt werden, en hun motivatie daalde, wanneer hun managers awards introduceerden voor goed gedrag dat ze reeds maanden of jaren hadden vertoond. Zij kwamen voordien altijd op tijd aan op het werk, dus ze vroegen zich af waarom een bekroning noodzakelijk was en waarom sommige werknemers die vroeger te laat kwamen, zulke awards wonnen. 'De bekroning demotiveerde de beste werknemers', aldus Larkin. 'Mensen vonden het oneerlijk dat mensen erkend werden die enkel hun gedrag veranderden om een beloning in de wacht te slapen.'

3. Het awardprogramma leidde uiteindelijk tot een daling van 1,4 procent van de algemene productiviteit van de wasserij. Het bewijs dat bepaald gedrag van de ene werknemer belonen, soms de intrinsieke motivatie van de andere kan tenietdoen.

>

>

>

>