Carte Blanche

Onvoltooid tegenwoordige tijd

't Is dat wij er ook nog zijn - wij, dertigers. En dat ons ook heel wat te verwijten valt. We worden serieus verwaarloosd in die generatieoorlog die al enige tijd op deze pagina's raast. Die begon toen een veertiger enkele meewarige zinnen schreef over die existentieel lege twintigers van tegenwoordig, zoals: ‘de hotel-mama-gasten missen zelfstandigheid , onafhankelijkheid en zin voor echt avontuur'. Daar kwamen kwieke replieken op van duidelijk minder existentieel lege twintigers die zich toch aangesproken voelden. Behoorlijk kwade replieken ook – dat de twintigers ‘verkracht' zijn door een verziekt waardesysteem dat verdomme net geïnstalleerd was door de generatie van de schrijvende veertiger, en ook: ‘Als je een volledige generatie door de vleesmolen draait, moet je niet verbaasd zijn dat er worsten uitkomen' (goeie zin). En dan kwam er dit weekend nog de generatieverontwaardiging bij van collega Karin De Ruyter, net 55 geworden, en al meteen door maatschappij en – vooral – De Marketeers willens nillens gretig gesorteerd onder de ontkoppelde en aquagymende senior.

Guinevere Claeys
Guinevere Claeys

Over ons, dertigers, gaat het nooit. Niemand kwaad op ons, niemand medelijden met ons, niemand goede raad voor ons. En marketeers zien ons niet eens staan. Verbouwingen, kleine kinderen, of anders wel ...