NMBS Logistics heeft een akkoord op zak over de verkoop van de binnenvaartdochters H&S Container Line, Haeger & Schmidt International en RKE (meerderheidsbelang). Felbermayr Group uit Oostenrijk neemt de bedrijven over, financiële details werden donderdag niet bekendgemaakt.

‘De continuïteit van de activiteiten van de drie ondernemingen blijft verzekerd en eveneens blijven het management en het personeel in plaats', klinkt het in een persbericht. De drie binnenvaartbedrijven stellen tezamen 170 mensen tewerk, waarvan 18 in Antwerpen (bij RKE), zegt Veerle Van Mierlo, de woordvoerster van NMBS Logistics.

H&S Container Line was een volle dochtermaatschappij van Inter Ferry Boats, een filiaal van NMBS Logistics dat zich, ondanks zijn naam, nu alleen nog bezighoudt met vrachtvervoer per spoor. Haeger & Schmidt International was dan weer volledig in het bezit van Xpedys, een ander filiaal van de autonome cargo-onderneming van de NMBS Groep. Xpedys bezat ook 61,46 procent van RKE. De andere aandeelhouder, ThyssenKrupp, behoudt na de overname door van het Xpedys-belang door Felbermayr, zijn aandeel van 38,54 procent.

Volgens NMBS Logistics, dat in financieel slechte papieren zit, is de transactie ‘een van de belangrijke maatregelen van het herstelplan dat de onderneming uitvoert'. Het bedrijf wil zich concentreren op de kernactiviteit, het vrachtvervoer per spoor, ‘om een concurrentiële privéspoorwegmaatschappij te worden'.

Het bedrijf verkocht vorig jaar al een aantal participaties in terminals (waar goederen worden overgeslagen van of naar goederentreinen), aldus nog Van Mierlo. Momenteel staat nog het Duitse Rheinkraft International, onderdeel van Xpedys en gespecialiseerd in goederenvervoer over de weg, in de etalage.

NMBS Logistics leed in 2011 een nettoverlies van 185 miljoen euro en een operationeel verlies van 34,5 miljoen euro. De jaarresultaten van 2012 zouden in de loop van april bekendgemaakt worden, maar de woordvoerster spreekt alvast van een ‘terugdringing van het verlies'.