In 2012 heeft de ombudsman van de MIVB 750 klachten van reizigers ontvangen. Dat is een stijging van 50 procent tegen de 493 dossier in 2011, schrijft Le Soir. De stijging is volgens de Franstalige krant te verklaren door de opgevoerde strijd tegen fraude en de staking van april die volgde op de dood van een medewerker van de Brusselse vervoersmaatschappij.

Van die 750 klachten gingen er 297 over geschillen over vervoersbewijzen, onder meer problemen met de Mobib-kaart. Er waren 147 klachtendossiers over hinder en geweldplegingen en 60 klachten over agenten van de MIVB en hun gedrag, aldus Le Soir. “Daar tekent zich de sterkste stijging af: het aantal klachten verdubbelde in een jaar tijd van 31 naar 60”, aldus de krant.

Verder waren er nog 45 klachten over het netwerk van de vervoersmaatschappij, 21 klachten over een gebrek aan informatie en één over de staat van de voertuigen. De ombudsman van de MIVB was voorts niet bevoegd in 189 dossiers, onder meer over inbreuken op de wegcode en klachten van inwoners over geluidsoverlast.

Het aantal gevallen van fysieke agressie tussen reiziger daalde in 2012 met 14 procent, van 826 naar 750 gevallen.