Zes op tien bankkantoren gesloten in voorbije 20 jaar
Foto: Photo News
Vandaag maakte BNP Paribas Fortis bekend dat de bank tegen 2015 zo'n 150 kantoren zal sluiten. Dat er almaar meer bankkantoren dichtgaan is een trend die zich al langer aan het doorzetten is. Uit cijfers van Febelfin blijkt dat er de voorbije 20 jaar maar liefst 58 procent kantoren zijn verdwenen.

In 1993 telde ons land nog bijna 18.000 bankkantoren, in 2000 waren dat er nog 12.751 en momenteel zijn er nog 7460 kantoren actief. Dat betekent dat er de voorbije 20 jaar bijna 60 procent van de kantoren zijn verdwenen.

Als we naar de grote banken in ons land kijken is vooral het aantal Belfius-kantoren sterk gedaald. Tien jaar geleden telde het toenmalige Dexia nog 1405 kantoren, vandaag is dat 43 procent minder, 796 kantoren. BNP Paribas Fortis heeft vandaag nog 936 kantoren, dat is 30 procent minder dan in 2003, toen waren het er 1332. En bij KBC gaat het om een daling van 20 procent.

De evolutie van het aantal kantoren van 1993 tot eind 2012:

De Bank van de toekomst

Dat er almaar minder kantoren zijn heeft uiteraard veel te maken met het toenemend gebruik van online bankieren. Waar we 20 jaar geleden nog naar het bankkantoor gingen voor een overschrijving, gebeurt dit nu vooral van thuis. BNP Paribas Fortis liet in een mededeling weten dat ze de komende drie jaren vooral wil investeren in een uitbreiding van haar digitaal aanbod. Aan de andere kant wordt er bespaard op personeel.

Volgens BNP Paribas Fortis worden smartphones en tablets in de toekomst steeds belangrijker om met de klant te communiceren. De bankkantoren van de toekomst zullen vooral advies verlenen terwijl de basistransacties aan het loket verder zullen verminderen.

In 2011 plaatste BNP Paribas reeds een filmpje op het internet over de bank van de toekomst. Daarin is te zien hoe een man informatie opvraagt voor de financiering van een nieuwe wagen. Al zijn bankgegevens kan hij raadplegen op zijn smartphone. In de bank heerst een losse sfeer en krijgt de man meer informatie op een tablet, terwijl zijn dochter in een speelhoek een videospelletje aan het spelen is. De stoffige loketten in de bank zijn vervangen door hippe zetels. De informatie van de bankbediende wordt na het gesprek onmiddellijk doorgestuurd naar de smartphone van de man.