VOKA zet in op Brussel
Jo Libeer, topman van VOKA. Foto: Carlo De Winter
De Vlaamse ondernemingsorganisatie VOKA heeft een toekomstplan klaar voor Brussel. VOKA trekt volop de kaart van de metropolitane gemeenschap. 'Het moment is er om een project uit te tekenen en daar ambitieus in te zijn.'

Volgens VOKA heeft Brussel een ongelooflijke economische waarde, zegt gedelegeerd bestuurder Jo Libeer vanmorgen op Radio 1. Daarom is het nodig de samenwerking op economisch vlak weer aan te porren.

Bruggen slaan

Met zijn toekomstplan hoopt Voka sterker te staan in Brussel zelf en bruggen te kunnen slaan met het hinterland. VOKA wil daarom zijn activiteiten in Brussel samenbrengen en de banden aanhalen met de Voka-afdelingen van Halle-Vilvoorde en Leuven.

'We hebben een potentiële metropool in ons land en dat is Brussel. De wereld wordt gebouwd rond metropolen, dus moet je op Brussel inzetten.'

VOKA's plan focust op twee zaken.

VOKA wil het interregionaal belang van Brussel in het daglicht stellen. Werkloze Brusselaars zouden bijvoorbeeld op de luchthaven van Zaventem aan de slag kunnen. Daar liggen kansen.

Opleiding en arbeidsmarkt. 'We staan voor een demografische bom in Brussel, met 150.000 nieuwkomers. We moeten daarom een aantal gemeenschapsmateries ten volle uitdiepen in Brussel. Onderwijs wordt daarbij cruciaal, en onderwijs sluit ook naadloos aan op de arbeidsmarkt', legt Libeer uit.

Territorium

Libeer benadrukt dat Vlaanderen de rand daarom niet moet opgeven. 'Het is geen probleem van territorium, wel van een project. De metropool heeft straal van 40 kilometer. De vraag is: hoe ga je daarmee om?'

Het punt is niet om Brussel uit te breiden. 'Het grote voordeel van de staatshervorming is dat de gewestgrenzen vastliggen. De vrees is niet nodig dat daar aan gemorreld wordt', zegt Libeer. 'Het moment is er om nu een project uit te tekenen en daar ambitieus in te zijn.'

Bestuurbaar

De metropolitane gemeenschap heeft instrumenten nodig om zich bestuurbaar te maken. Meer bevoegdheden voor de gewesten zijn daarom een goede zaak, want het zijn net gewestmateries zoals mobiliteit, die voor een metropolitane gemeenschap belangrijk zijn, vindt VOKA.

Libeer wuift nog de perceptie weg dat de Franstalige partijen vrezen voor een inpalming van Brussel. 'VOKA staat voor economische groei. Er zit geen politieke agenda achter. Er is het besef van het potentieel: er is een probleem en een uitdaging. Als we die niet aangaan, zullen we in het spel van de Europese metropolen een klasse zakken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.'