Ondanks de talrijke reproducties van het ‘Chinees meisje', het meesterwerk van de Kazachse schilder Vladimir Tretchikoff - bijgenaamd de kitschkoning - dat menig woonkamer sierde in de jaren vijftig en zestig, had een koper bijna 1 miljoen pond (ruim 1,15 miljoen euro) veil voor het origineel. Dat is bijna het dubbele van wat was verwacht.

Het Chinees meisje , de afbeelding van een oosterse schone met blauwgroene huid en felrode lippen, zorgde voor een omwenteling in de kunstgeschiedenis. Tretchikoff besloot namelijk in 1952, twee jaar nadat hij zijn meesterwerk op doek had gezet, om goedkope reproducties van zijn schilderijen te laten maken.

Zo werden er miljoenen versies van de ‘Mona Lisa of kitsch' verkocht, zodat het schilderij op een punt zelfs het meest gereproduceerde beeld in de wereld was. Andere artiesten volgden in zijn spoor waardoor iederéén voor weinig geld kunst in huis kon halen.

De Britse zakenman Laurence Graff had woensdag 982.050 pond (of ruim 1,15 miljoen euro) over voor het origineel bij een veiling van het Londense veilingshuis Bonhams, een recordbedrag voor een werk van Tretchikoff. Graff gaat het werk samen met de rest van zijn kunstcollectie tentoonstellen in het Zuid-Afrikaanse Stellenbosch.

Tien dollar om te poseren

Het werk van Tretchikoff, die in 2006 op 92-jarige leeftijd overleed in Kaapstad, haalde ondanks zijn bijnaam de kitschkoning, de laatste jaren steeds hogere prijzen op veilingen. De originele versie van het Chinees meisje werd twee jaar geleden voor het eerst opnieuw tentoongesteld, nadat het zestig jaar lang de woonkamer van zijn vorige koper had gesierd.

Ook de identiteit van het model was decennialang een mysterie en werd pas drie jaar geleden onthuld. De oosterse schone is eigenlijk de Zuid-Afrikaanse Monika Pon, die door Tretchikoff werd opgemerkt in het wassalon van haar nonkel en slechts tien dollar werd betaald om een van 's werelds bekendste gezichten te worden.