Belg plant vakantie rationeler dan ooit
Foto: Shutterstock

De Belg begint tamelijk positief zijn vakantie te plannen, maar de economische situatie heeft wel een impact op de reis. Voorzichtigheid speelt meer dan ooit een rol. Dat concludeert touroperator Jetair in zijn recentste Vakantiemonitor.

De Vakantiemonitor is gebaseerd op de resultaten van een driemaandelijkse enquête bij een panel van 500 Belgische respondenten. Daaruit blijkt dat het vastleggen van een vakantie steeds meer een rationele beslissing wordt dan een impulsieve beslissing. Dat heeft alles te maken met de economische omstandigheden.

Zo'n 9 procent van de ondervraagden zal dit jaar meer spenderen aan reizen, terwijl 56 procent zijn zelfde budget behoudt. Ruim 35 procent zal minder uitgeven. Deze cijfers zijn positiever dan het gemiddelde over de 16 voorbije bevragingen.

Het belang van een reisorganisator en een luchtvaartmaatschappij waarin de klant vertrouwen stelt was echter nooit zo hoog. Ook de mate waarin hij het onderste uit de kan kan halen voor zijn bijeengespaarde budget krijgt prioriteit. De eerste boekingscijfers voor het komende zomerseizoen bevestigen die intentie: de gemiddeld bestede reissom is niet gedaald.

Ruim 78 procent van de respondenten die een reis boeken, hecht het meeste belang aan een correcte prijs/kwaliteitverhouding. Daarnaast kiest de vakantieganger voor zekerheid. Hij doet dat onder andere door zijn vakantiebudget toe te vertrouwen aan een luchtvaartmaatschappij (44 procent) en touroperator (41 procent) die hij kent. Daarbij is hij minder gevoelig om in te gaan op een occasionele stuntaanbiedingen van ongekende merken.

Ook all-inclusiveformules zijn populairder dan ooit. Zo'n 76 procent van de ondervraagden wil zijn budget vanaf de boeking zo sluitend mogelijk inschatten. Ook dat cijfer zit op een historisch hoogtepunt.