Staatssecretaris Wathelet  stelt vragen bij waardentransport op commerciële vlucht
Foto: EPA
Brussels Airport heeft maandagavond, toen een diamanttransport op het tarmac het slachtoffer werd van een gewapende overval, wel degelijk 'alle internationale en Europese veiligheidsnormen nageleefd.' Dat zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) dinsdag. Hij laat onderzoeken of dergelijke waardetransporten op commerciële vluchten nog wel te verantwoorden zijn.

Volgens het kabinet-Wathelet heeft de luchthaven alle geldende veiligheidsnormen nageleefd. 'Maar je moet een onderscheid maken tussen de gewone beveiliging en een overval door een bijna militair commando met zeer gewapende aanvallers', klinkt het. 'Dat is toch meer een bevoegdheid voor politie en veiligheidsdiensten dan voor de luchthaven.'

Precies daarom zal Wathelet antiterreurorgaan OCAD om een risicoanalyse vragen. Momenteel gaat de politie immers niet mee tot aan het vliegtuig, waardoor de waardetransporteur het laatste stuk alleen aflegt. De staatssecretaris wil nu laten nagaan of het risico fors verminderd kan worden, bijvoorbeeld door de politie ook voor het laatste stuk in te zetten.

Blijkt het risico ook dan onvoldoende gedekt, dan wil Wathelet dergelijke waardetransporten met commerciële vluchten desnoods verbieden. 'Op de veiligheid van de reizigers en het personeel zal geen enkel risico genomen worden', verzekert hij nog.
Antwerpse Diamantsector: 'Overval kan probleem worden voor Antwerpen'

De diamantoverval op Zaventem kan de concurrentiepositie van Antwerpen als diamantcentrum schaden. Dat heeft Caroline De Wolf van de Antwerpse Diamantsector verklaard. De diamantsector wil garanties van Brussels Airport. De onafhankelijke politievakbond NSPV vraagt zich ondertussen af of het wel opportuun is dat drie instanties instaan voor de veiligheid in en rond de nationale luchthaven.

'Wij proberen al zo veel mogelijk te doen voor de veiligheid. Antwerpen is één van de meest veilige centra in de wereld', stelt Caroline De Wolf van de Antwerpse Diamantsector. 'Maar ze (de stenen) moeten natuurlijk ook vervoerd worden naar de rest van de wereld.

'We proberen daarin altijd de meest veilige transportmogelijkheden uit te kiezen en dat doen we daarom ook met het vliegtuig', stelt De Wolf. 'We zijn heel erg verbaasd dat dit is kunnen gebeuren.'

Diamantsector wil garanties van Brussels Airport

De Wolf wil garanties van Brussels Airport voor de toekomst: 'Ik hoop dat er op de één of andere manier dingen worden gegarandeerd. De kans is heel reëel dat dit ook echt een probleem wordt voor Antwerpen. 

'Andere diamantcentra kijken altijd met argusogen naar wat er bij ons gebeurt', legt De Wolf uit. 'De nummer 1-positie is nu eenmaal iets wat heel veel andere mensen op hun naam zouden willen zetten. We hopen dat dit onze concurrentiepositie niet schaadt.'

Politievakbond: 'Beveiliging kan beter'

'Dit bewijst nog eens dat de beveiliging beter kan. Er is toch meer nodig dan enkel een draad om te verhinderen dat men op de tarmac kan', zegt de verantwoordelijke, die liever anoniem wenst te blijven.

'Bovendien is het niet de eerste keer. Er moet bekeken worden hoe dit kan vermeden worden. De controles aan de doorlaatposten zijn zeer streng. Misschien kan men ook eens bekijken hoe het komt dat overvallers zomaar op de tarmac kunnen raken'.

De politievakbond vraagt zich ook af of het opportuun is dat drie instanties - de luchtvaartpoltie, Brussels Airport Company en de federale politie - instaan voor de veiligheid in en rond de luchthaven.