Zwakke reclamemarkt treft Sanoma
Foto: wkb

Het Finse mediabedrijf Sanoma, in België bekend van onder meer Humo, Libelle en de tv-zenders Vier en Vijf, heeft de afgelopen maanden last gehad van dalende reclame-inkomsten en minder losse verkoop.

De advertenties brachten Sanoma in het vierde kwartaal ruim 7 procent minder op dan een jaar eerder. De inkomsten uit reclame op het internet, tv en radio gingen daarbij met meer dan 8 procent omlaag tot 140,3 miljoen euro. De kans dat de situatie op de advertentiemarkten in 2013 verbetert, is klein, stelde het bedrijf donderdag bij de voorstelling van zijn resultaten.

Dit resulteerde in een verlies van 9,4 miljoen euro voor het vierde kwartaal. Analisten waren nochtans uitgegaan van een winst van 13 miljoen euro. In dezelfde periode het jaar voordien werd een winst van ruim 21 miljoen euro opgetekend.

Over het hele boekjaar maakte het Finse concern 70,9 miljoen euro winst, iets minder dan de 78,6 miljoen in 2011. De omzet bleef stabiel, op 2,37 miljard euro.

De Belgische divisie van Sanoma deed het niet slecht: de jaaromzet steeg met 9,2 procent tot 228 miljoen euro. De advertentiemarkt en losse verkoop bij magazines vielen terug, maar dit werd volgens Sanoma ruimschoots gecompenseerd door de consolidatie van de televisieactiviteit (SBS België), staat in het persbericht van Sanoma. Bij de magazines daalden de reclame-inkomsten met 20 procent in het laatste kwartaal, terwijl diezelfde inkomsten bij de tv-poot “significant” stegen. Maar hoge marketingkosten en investeringen wogen op de winstgevendheid. SBS Belgium heeft een marktaandeel in de advertentiemarkt van 28,3 procent. (belga)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig