Trein ramt station in Australië
Een pendeltrein ramde het eindstation van Cleveland. Foto: Videograb Ten News

In Australië heeft donderdagochtend om half tien lokale tijd een trein het station van Cleveland geramd. Als bij wonder vielen er geen doden, enkel lichtgewonden. De vervoersmaatschappij Queensland Rail (QR) staat voor een raadsel. Dat meldt de Brisbane Times.

De trein ramde onder meer het perron en het stationsgebouw zelf. De toiletten van het station werden compleet vernield. Ook enkele elektriciteitskabels kwamen bloot te liggen, wat voor extra gevaar zorgde. De trein zelf zat gelukkig niet vol en er stonden ook niet veel mensen te wachten op het perron. De 13 passagiers in de trein konden op eigen kracht de achterkant van de trein bereiken. Daar werden zij door de brandweer verder geholpen. De hulpdiensten hadden ook een uur nodig om de elektriciteit af te sluiten, want er waren enkele bovenleidingen op de wagons terecht gekomen.

Lichte verwondingen

Enkele personen werden met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht, maar de meeste zijn ondertussen al weer thuis. Dat de gevolgen niet erger waren is te wijten aan het minimale aantal mensen die op dat moment in de buurt waren. Ook was het station onlangs vernieuwd en waren de kantoren aan de andere kant van het gebouw geplaatst. Door die verandering bleven alle medewerkers ongedeerd. Ook de zestien jaar oude zoon van de stationschef ontsnapte er maar nipt aan. Hij wou net de toiletten binnenstappen toen de trein het gebouw ramde. Hij ging in shock naar huis, maar is verder ongedeerd.

QR heeft ondertussen laten weten dat het een onderzoek instelt naar de botsing en naar een bommelding op woensdag. Toen bleek het om een hoax te gaan. Wel staat vast dat een aantal andere treinen problemen met de remmen hadden die ochtend en dat de trein in kwestie ook al moeite had met stoppen aan andere station voor het aankwam aan het eindstation van Cleveland. Het toestel was nochtans drie weken voor het ongeluk nagekeken. Een vertegenwoordiger van QR bevestigt dat het onderzoek allesomvattend zal zijn en bijvoorbeeld ook zal kijken naar de liggen van het station aan het einde van het spoor. Het rapport wordt over drie maanden verwacht.