Roger Raveel wordt herinnerd als een van de belangrijkste naoorlogse kunstenaars van ons land. Zowel mensen uit de kunstwereld als uit de politiek reageren op zijn overlijden.

'Geen estheet'

Dichter Roland Jooris, een vriend van Raveel en voormalig conservator van het Raveelmuseum, reageerde in Joos op Radio 1. 'Zijn werk stuitte op heel wat weerstand, maar dat hield hem niet tegen. Raveel was in zijn werk nooit eenzijdig, hij wou nooit bij een bepaalde strekking behoren. Hij wilde de totaliteit aan alle stijlen in zijn werk verenigen. Daarbij ontzag hij noch de schoonheid, noch de harmonie. Er heerste vaak een ondraaglijke spanning in zijn werk en dat verontrustte veel mensen. Hij was absoluut geen estheet.'

'Als mens was hij heel minzaam, maar op artistiek vlak deed hij geen toegevingen', merkte Jooris nog op. 

Hoet: 'Tussen figuratief en abstract'

Ook kunstkenner Jan Hoet telefoneerde met Radio 1. Hij prees er de overleden Raveel als een groot kunstenaar die zich situeert tussen het figuratieve en het abstracte. 'Ook in zijn abstracte werken zit symboliek, bijvoorbeeld van de bliksem als een gebroken lijn. Het ziet er abstract uit, maar heeft ook iets figuratiefs en symbolisch.'

Peeters: 'Een van onze grootste kunstenaars ooit'

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) betuigt namens de Vlaamse regering zijn 'diepste medeleven' aan de familie en vrienden van Roger Raveel. 

'Roger Raveel was een groot schilder-graficus-sculpteur, vernieuwend en eigentijds in de kunst. Met een koppige eigenheid deed hij geen artistieke toegevingen. Er lag een bijna ondraaglijke spanning in zijn werk, die uitdrukking gaf aan de complexiteit van het leven. Daardoor sprak iedereen met veel bewondering over hem. Hij leeft voort in zijn kunstwerken, en in het Roger Raveelmuseum, meer dan ooit een eerbetoon aan een van onze grootste kunstenaars ooit', aldus Peeters.

Schauvliege: 'Trieste dag voor Vlaanderen'

Ook Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) reageert 'met grote droefnis'. 'Zijn overlijden is een trieste dag voor Vlaanderen, België en de kunsten, maar een grote geeft nooit de geest', zegt ze.

'Ik had de eer Roger Raveel verschillende keren te mogen ontmoeten. Hij was een Vlaamse reus, een internationaal icoon voor de kunsten. Met een Nieuwe Visie, die objecten en de omgeving op een originele, ongebruikelijke manier in beeld bracht. Met frisse kleuren maar ook met zogenaamde blinde vlekken. Daarbij werd hij vaak geïnspireerd door de Leie en Machelen, maar zijn werk sprak universeel aan. Hij was ook een warme persoonlijkheid, een zachtmoedige, bescheiden man die heerlijk kon vertellen over kunst en engagement. Zijn gezegende leeftijd doet vermoeden dat de passie voor de kunst een hevig vuur is dat tomeloze energie geeft.'

'Leie-arm gered'

Het gemeentebestuur van Zulte merkt op dat de overleden kunstschilder Roger Raveel niet alleen zijn hele leven in deelgemeente Machelen-aan-de-Leie woonde, maar dat de landelijke omgeving van het dorp ook frequent terugkeert in de werken.

'Zijn protestactie in de jaren 1970 voor het behoud van de oude Leie-arm zorgde ervoor dat dit mooie stukje natuur niet gedempt werd en dat Machelenput behouden bleef', brengt burgemeester Simon Lagrange in herinnering. Raveel bedekte in 1971 een vlot met blauwe plastic zakken, monteerde er een schilderij op en liet het afvaren tot in Afsnee. Met succes, want de oude Leie-arm werd niet gedempt.

Roger Raveel werd in 1979 tot ereburger van Zulte benoemd. De laatste officiële plechtigheid met Raveel ging door op zijn 91ste verjaardagsfeest op 15 juli 2012.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig