‘Leerlingen vragen meer van leerkracht dan encyclopedische kennis'

Het probleem van het gebrek aan algemene kennis heeft niets te maken met de lerarenopleiding maar is een probleem van het lager en secundair onderwijs. Dat stelt de studentenraad Lerarenopleiding van de KHLeuven. De studentenraad doet de kritiek op de lerarenopleiding in bepaalde media af als ‘simplistisch' en ‘karikaturaal'.

‘De oorzaak vindt zijn wortels zowel in de familiale opvoeding als de structuur van ons huidig onderwijssysteem', aldus Nick Van den Heuvel, voorzitter van de studentenraad, die de onderzoekers suggereert leerlingen uit de derde graad secundair te bevragen.

De gebrekkige kennis is ook een maatschappelijk probleem. ‘Wij worden overspoeld met massa info die weinig of niet geduid of gekaderd wordt. Het ontbreekt media vaak aan nuancering'.

‘Onderwijzen is ook meer dan dat'

‘Leerlingen zitten anno 2013 niet te wachten op leerkrachten met louter een grote encyclopedische kennis. Ze snakken naar authentieke, begeesterende leerkrachten die deze kennis kaderen in een maatschappelijke context en de link leggen met hun leven zodat ze een eigen mening kunnen ontwikkelen. Vermoedelijk zijn leerkrachten hier vandaag wel sterk in ontwikkeld', aldus Van den Heuvel.

In een aantal vakken zoals wiskunde komt overigens deze kennis weinig of niet aan bod en wie pakweg Henegouwen op de kaart moet aanwijzen, kan nog steeds snel bij het internet terecht, suggereert hij.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig