Belgen kochten voor 1,4 miljard euro online
Foto: shutterstock
De Belgen gaven in 2012 1,4 miljard euro uit bij online-aankopen. Dat is 25 procent meer dan in 2011. Het gemiddelde bedrag per transactie daalde wel lichtjes: van 85 naar 84 euro. Dat maakte betaalexpert Ogone donderdag bekend tijdens een persconferentie. Vooral reizen en tickets doen het goed.

Een op de drie online-aankopen zijn reizen en hotelboekingen. Op de tweede plaats volgen telecom en ticketverkoop, elk goed voor 10 procent. Maar niet alleen concerttickets gaan online vlot over de toonbank. Ook bioscopen en culturele centra verkopen steeds meer via internet.

Een sterke stijger is ook mode en accessoires, zoals schoenen. Zo is ook Schoenen Torfs onlangs een webwinkel begonnen in reactie op Zalando. Opmerkelijk minder populair is dan weer de verkoop van boeken en cd's op internet. Die sector zorgt nog maar voor 4,4 procent van alle online-aankopen in 2012. 

85 procent van alle online-verkopen in België verlopen via platformen van Ogone. Per maand krijgt Ogone er overigens 95 nieuwe Belgische webhandelaren bij. Vijf procent van alle aankopen in België gebeuren ten slotte via smartphone of tablet.

Internationaal succes

Ook internationaal groeit Ogone met 35,4 procent. Via zijn betaalplatform in 76 landen werden in 2012 in totaal 137 miljoen online transacties opgetekend. Daarmee steeg de omzet tot 16,6 miljard euro.

'Ons succes schuilt in een duidelijke, pragmatische en nauwgezette aanpak die nooit stopte met zich te concentreren op het gebruiksgemak en de veiligheid van onze klanten', besluit Peter De Caluwe, CEO van Ogone. 'Dankzij een welomlijnde focus, een permanent groeiend team en de oprichting van nieuwe filialen in de nieuwe economische regio’s van de wereld, bedeelt Ogone zichzelf een actieve rol toe in de wereldwijde e-commerce en vormt het een merk dat vertrouwen uitstraalt naar de handelaars en zijn respectievelijke e-klanten.'