In 2012 werden slechts 5 premies aangevraagd voor een roetfilter op een dieselwagen. In 2011 was dat nog 46 keer.

In 2009 werd een premie voor het plaatsen van roetfilters op dieselwagens ingevoerd om de uitstoot van fijn stof te beperken. Dat jaar werden 66 premies uitgekeerd, maar in 2010 waren dat er nog maar 23.

Omwille van dat beperkte succes werd na een consultatie van de sector de premie in 2010 opgetrokken tot 600 euro, wat volgens de leveranciers de volledige kostprijs dekt. De premie werd ook uitgebreid tot Euro-4-wagens en de beperking dat enkel natuurlijke personen als eigenaar in aanmerking kwamen, werd opgeheven. Daarnaast werd een premie van 50 euro ingevoerd voor de installateur van de roetfilter.

De premie werd in 2011 weer 46 keer aangevraagd, maar in 2012 waren er nog maar 5 aanvragen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) op een schriftelijke vraag van Jos De Meyer (CD&V).

Verplicht

De installatie van een gesloten roetfilter is vanaf 1 januari 2011 overigens verplicht voor alle nieuwe dieselwagens. ‘De Europese norm Euro 5 legt vanaf dan immers limietwaarde op aan de uitstoot van nieuwe wagens die alleen door het gebruik van een dergelijke roetfilter gehaald kunnen worden', aldus Schauvliege.